43 255 läst ·
19 svar
43k läst
19 svar
Väggmaterial till insidan på garage?
Det finns olika kombinationer som klarar 30 minuter. Anledningen till att det bara är en vägg som ska klara klassningen är väl att det bara är den väggen som står emot huset. De flesta komplementbyggnader står väl parallellt med huvudbyggnaden antar jag. Alltså huvudbyggnadens brandklassning tror jag inte har någonting med detta att göra, den har säkert ett eget regelverk som måste uppfyllas. Reglerna här gäller alltså bara komplementbyggnaden, garage i det här fallet. Fast jag är ingen expert på detta ska sägas.KnockOnWood skrev:Tack för länken Danne12345!
Vi som inte vet vad som motstår brand i 30 minuter blir ju inte så mycket klokare.
Hur är det med 22 mm träpanel?
Kombinerat med 9 mm utegips?
Och valfri innerpanel?
Men i en fotnot till kapitlet du länkade till står det:
"För komplementbyggnader räcker det att en av väggarna är utförd enligtovan."
Och det tolkar jag som att om huvudbyggnaden har tillräcklig brandklassning, så accepteras i stort sett vilket brädskjul som helst som garage.
När jag ordnade bygglov till mitt hus 2009 stipulerades att komplementbyggnader skulle stå minst 4 meter från bostadshuset.
Jag antar att det var av brandsäkerhetsskäl.
Kommentarer?
Här har du en lista med olika kombinationer som klarar 30 minuter.
http://www.isover.se/konstruktionslösningar/brandklassade+konstruktioner/30+minuters+brandmotstånd
Jag tycker att du kan välja gips på väggar och innertak, visst blir det lyxigare och lite dyrare med OSB under gipsen.
Jag har ett garage hopbyggt med bostaden, endast 13 mm gips i väggar och tak. Gips är faktiskt inte såå känsligt om man nu inte bankar slägghammaren mot väggen och det finns ju reparationsmetoder om olyckan skulle vara framme. För att hänga upp verktyg har jag skruvat fast en 28 x 120 längs hela garageväggen, fungerar ypperligt.
Jag både mekar och slipar med bänkslipmaskin (gnistor). Och jag ångrar inte att jag spacklade och målade tak och större delen av väggarna vita, fast jag fegade ur och tog en grå färg på ca halva vägghöjden. Vit färg gör garaget ljusare.
Jag har ett garage hopbyggt med bostaden, endast 13 mm gips i väggar och tak. Gips är faktiskt inte såå känsligt om man nu inte bankar slägghammaren mot väggen och det finns ju reparationsmetoder om olyckan skulle vara framme. För att hänga upp verktyg har jag skruvat fast en 28 x 120 längs hela garageväggen, fungerar ypperligt.
Jag både mekar och slipar med bänkslipmaskin (gnistor). Och jag ångrar inte att jag spacklade och målade tak och större delen av väggarna vita, fast jag fegade ur och tog en grå färg på ca halva vägghöjden. Vit färg gör garaget ljusare.
Har ett litet 1-bils garage som jag använder som verkstad och förråd. Isolerade väggarna med 95mm och taket med 120mm, anpassade isoleringstjockleken efter befintliga reglar och takstolar. Gipsat tak som är spacklat och målat vitt. Samt OSB på väggar med spacklade skarvar och skruvhål. Väggarna är målade mörkgrå 1200mm upp. sedan vit upp till tak.
Är väldigt nöjd med mitt val än så länge. Ytan på OSB:n blir ju inte helt slät när den är målad, men jag gillar utseendet. Nu i efterhand är det enda jag tycker är synd, är att den mörkgråa färgen jag valde är svår att bättrings-måla. Blir en del skador med tiden. Dock är jag möjligen för petig i min "verkstad" och lägger en del tid på måleriarbete för att få det perfekta resultatet
Jag tycker absolut att du ska isolera. Utjämnar inomhustemperaturen väl och bra om du behöver värma upp någon gång.
Jag har en 400W frostvakt igång på vintrarna och håller en bra bit över frostfritt på vintern. Och när jag arbetar i "verkstaden" värmer jag snabbt upp det till 20 grader med en byggfläkt eller el-element.
Edit: Blev ett långt inlägg :O Och läs igenom brandskyddskraven som det tipsats om i tråden och gipsa/brandskydda den aktuella väggen vid behov.
Är väldigt nöjd med mitt val än så länge. Ytan på OSB:n blir ju inte helt slät när den är målad, men jag gillar utseendet. Nu i efterhand är det enda jag tycker är synd, är att den mörkgråa färgen jag valde är svår att bättrings-måla. Blir en del skador med tiden. Dock är jag möjligen för petig i min "verkstad" och lägger en del tid på måleriarbete för att få det perfekta resultatet
Jag tycker absolut att du ska isolera. Utjämnar inomhustemperaturen väl och bra om du behöver värma upp någon gång.
Jag har en 400W frostvakt igång på vintrarna och håller en bra bit över frostfritt på vintern. Och när jag arbetar i "verkstaden" värmer jag snabbt upp det till 20 grader med en byggfläkt eller el-element.
Edit: Blev ett långt inlägg :O Och läs igenom brandskyddskraven som det tipsats om i tråden och gipsa/brandskydda den aktuella väggen vid behov.
Redigerat:
Det är praktiskt med ett garage som kan fungera som förråd och verkstad.
Ska du förvara t.ex. färger etc. får de inte frysa.
Ska du har det som verkstad är det skönt att inte frysa samt kallt = kodens = verktyg rostar.
Vi har vitmålad gips. Ljust och lätt att damma av.
Jag skulle önskat skiva bakom gipsen så att jag slapp tänka på vart reglarna är om tunga saker ska upp på väggarna.
Glöm inte eluttag i var hörn av garaget och kanske även i taket.
Ska du förvara t.ex. färger etc. får de inte frysa.
Ska du har det som verkstad är det skönt att inte frysa samt kallt = kodens = verktyg rostar.
Vi har vitmålad gips. Ljust och lätt att damma av.
Jag skulle önskat skiva bakom gipsen så att jag slapp tänka på vart reglarna är om tunga saker ska upp på väggarna.
Glöm inte eluttag i var hörn av garaget och kanske även i taket.
Klicka här för att svara