Sitter och planerar ett framtida garagebygge på 6x8m (BxL) och skulle behöva lite hjälp med idéer till hur jag skall lösa takkonstruktionen.

Jag vill isolera taket upp till nock för att öppna upp till taket samt skapa lite förvaringsutrymme för virke, däck mm. på de blottade underkanterna av takstolarna.

Jag är på grund av detaljplan begränsad till 27 graders takvinkel och en bygghöjd på max 3m. Dessutom tänkte jag med en bred port i mitten av garaget vilket gör att det blir omöjligt med pelare/innervägg för att stötta en ev. balk.

Att sätta i W-takstolar skulle skapa en massa reglar som är i vägen samt försvåra isoleringen av taket, går det med förutsättningarna hitta på något bra?

Du behöver ingen bärande vägg på dom måtten om du bara ska lite grejer där uppe...ev lägger du en limträbalk i nock under takstolarna och har nocken på andra ledden..på det viset kan du ha pelare som tar lasten för limträbalken i väggen och inte i vägen för porten....

Jag förstår inte riktigt vad du menar med
limträbalk i nock under takstolarna och har nocken på andra ledden
Men du säger alltså att jag skulle kunna ha denna enkla konstruktion och behöver inte fundera på att göra några ytterligare stöttor/ramverk?
Takstol 3.jpg

Om du lägger en LT under nocken på takstolen och sedan stödben kanske 60-80 cm in vid takfoten så kommer det bli kanon som enklare förråd.....
Sk Ramtakstol men med LT istället för hanbjälke....

Kan du lägga nocken på 8 m ledden så blir det ännu bättre (större/högre) ;)

Ok, då tror jag att jag fattar.
Något så här?

Takstol 4.jpg

Kan tyvärr inte lägga nocken åt det hållet, hade vart absolut bäst, eventuellt hade man kunnat göra ett litet loft då.

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vad står LT för?
Enligt skissen bör längsgående balken (LT?) vara rätt ordentligt tilltagen för att göra nytta på 8m längd?
Varför inte hanbjälkar? De borde väl inte vara så mycket i vägen för farvaring men ändå öka hållfastheten.

Jag antar att LT står för limträ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.