Mikael_L
Mikael_L: Som regel går det att få dit något med en del jobb. Ofta får man bila och gjuta igen lite. Ingen svår operation, men några timmars jobb. http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/72585-montera-troskeljarn-i-efterhand-hur.html http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/14301-troskelstal-i-efterhand.html
1 svar · 2,7k läst
M
Mackkan: Sök på t.ex Divoroll underlagstak så får du upp en del info :)
2 svar · 2,0k läst
pelpet
pelpet: Eller denna. [bild]
8 svar · 6,5k läst
·
N
Norrlandshus: Nja, det går väl iofs, men blir knepigt känns det som. Har gjutit fast gängjärn som syllen ska fästas i. Dessutom bygger jag allt utan skiss så det känns bäst att bygga det på plats.
4 svar · 8,1k läst
B
BearaR: Om jag sätter en vanlig paxfläkt vid venthålet borde det räcka för denna storlek? Ok, får börja riva bort imorgon, finns det något bra sätt att veta att det är torrt nog? Det kanske räcker med att känna med handen bara? Sen funderar jag också på hur det är med väggarna. Bör man fixa en vall av något slag eller är det bara att sätta gips hela vägen mot golvet?
2 svar · 1,8k läst
·
D
ducc1: Jag har en bred (5m) g60 port med Magic 1000 motorn. Själva porten är jag nöjd med nu när den är monterad. Monteringsinstruktionen var inte direkt bra och förborrade hål stämde inte för gångjärnen som monteras mellan portbladen. Motorn är jag hittills nöjd med, inga problem alls, smidig montering. Den öppnar och stänger ganska snabbt. Dock trodde jag att motorn skulle pressa ner
1 svar · 3,9k läst
L
larka742: Ingen alls?
1 svar · 3,0k läst
C
corre: Bygg en enkel ram av tryckt virke. Tex hammarband av 45*70 och reglar 45*70 mellan varje fönstersektion. I nock en genomgående regel på 45*190. Gavlarna får vara lite grövre för att klara hela taklasten. Då slipper du bärande vikter i fönsterbågarna i taket och väggarna.
4 svar · 17,6k läst
·
E
Ewald: Nu har jag - som har läst kursen - fått resultatet. Jag får kalla mig "zertifizierter Passivhausplaner" ( "certifierad passivhusplanerare") de närmaste 5 åren :thumbup: Man blir även listad på www.passivhausplaner.eu
8 svar · 3,5k läst
P
perwahlin: Tänk på att friggebodens höjd inte får överstiga 3 meter. Man mäter från genomsnittlig marknivå vid alla väggar och upp till överkant nock. Det brukar vara omöjligt att uppfylla det kravet om man inte ställer boden på helt plan mark. Alternativet till att bila bort berget blir då att fylla upp marken till jämn nivå och med en yta som är bodens storlek plus en meter extra runt om
16 svar · 10,2k läst
·
N
niklassthlm: Jag och sambon har upprättat ett hus där ett kopplat garage är planerat in i framtiden. Plattan är redan färdig och jag har några frågor som någon vänlig själ kanske kan besvara... Ursprungligen hade vi tänkt ett standard garage med vanligt tak, men nu på sistone har vi börjat fundera på att göra som en stor altan över garaget. Det är även i bygglovet godkänt att utöka huset
0 svar · 2,2k läst
I
ivarssonivar: Läs här: http://www.teokonsult.se/plat/taklutningar.htm
5 svar · 9,2k läst
H
hellohello: Hej! Tittar på ett hus byggt 1971, betongplatta på mark med underliggande isolering och stomme av betong/trä, fasad av betongelement och träpanel. Utdrag ur besiktningen: Generellt om hustypen enligt besiktningsprotokoll: Hus med stomme av betongelement och invändig träregelstomme har ett vanligt förekommande problem. Problemet består i att betongkonstruktionen blir mycket kall
0 svar · 1,8k läst
FredrikR
FredrikR: Sorry jag missade att det var precut/sågat du funderade på. Tog för givet att det var block/byggsats. :)
6 svar · 4,4k läst
thomas33
thomas33: Du skall ha en port som är anpassad för höglyft.
7 svar · 7,8k läst
N
Norrlandskusten: Kika på Verktygsboden.se garagejournal.com är ett tips för inspiration... Men ta det när du har gott om tid.
1 svar · 4,1k läst
N
no_brakes: Ta aldrig bort fjädrarna, Om en fjäder har gått av så bör bägge bytas ut snarast eller hela porten. Skulle den andra gå av vid fel tillfälle så är det en del vikt som kommer farande.
10 svar · 11,2k läst
L
lindqvist71: Ramlade på denna gamla tråd och tyckte det lät rimligt. Två man i ca 15 arbetsdagar. Om du fortfarande är aktiv "faktor99", vad blev kostnaden till slut?
3 svar · 4,6k läst
A
Adut: Sjysst :)
3 svar · 2,1k läst
H
hempularen: [citat] Njaa. Det jag menade med att du hade haft ett bättre läge om du saknade garage. Är att om huset fastigheten saknar garage eller carport. Då är det en viktig funktion som kommunen inte skall försvåra. Dvs. ditt rättmätiga behov av plats för bilen väger ganska tungt, mot en granne som kanske ogillar att få en garagevägg nära huset. Men om du redan har ett garage, som du
7 svar · 2,8k läst
M
Micro: Det skulle vara lag på att man var tvungen o ha minst 100 kvadratmeter garage till sitt boningshus. För att kunna få in något som påminner om jänkebil så finge jag nog bara skaffa emblemen till dom för att få plats i mitt garage.:p
7 svar · 3,7k läst
·
pelpet
pelpet: Ser ju nybyggt ut. Ska du verkligen riva det :)?
15 svar · 12,4k läst
·
G
Gabbe1: Det låter inte bra/normalt. Min garageplatta är glättad till spegelblank yta men jag har fortfarande inte efter 1.5 år lyckats få några direkta märken, då har jag ändå kört både dubbdäck dagligen (vintertid) och skotrar med hårdmetallstyrstål. Min platta är dock behandlad med Lithurin som enligt tillvekaren ska öka hårdheten i ytan med upp till 10ggr (tror jag det var).
3 svar · 2,1k läst
pelpet
pelpet: Är det någon som hittat en extra bred förrådsdörr? Jag har tänkt bygga ett förråd och vill gärna ha en stor dörr så att det blir lätt att ställa in cyklar, skottkärror och andra otympliga prylar. Förrådet ska vara ett kallförråd så ingen isolering krävs.
4 svar · 14,8k läst
D
duell: Jag är inte säker på just villaportar, men på industriportar så har varje tillverkare sin egna variant (en del har till och med flera).
1 svar · 3,7k läst
·
A
Adut: Hej! Jag undrar om någon här har köpt byggsats garage? Är lite intresserad av att veta vad det kostar att färdigställa hela, samt om det är lönt? (jag är ej händig direkt men hjälp finns i familjen) Antingen skulle jag vilja ha garage/carport+förrådsdel, eller dubbelcarport med förrådsdel. Använder man sitt garage (till bilen) eller blir det bara pryttlar i det? :x
0 svar · 2,2k läst
M
mlkjhr: Fejkade takstolar om utseendet är viktigt, annars kanske plåtvinklar är den enklaste metoden?
1 svar · 2,8k läst
holmberg87
holmberg87: [citat] Det hade jag inte tänkt på, det håller säkert men som du säger bättre köra safe. Ska flytta in syllen så den är direkt ovanför plattan. Tackar för era synpunkter! // Björn
23 svar · 8,5k läst
·
P
pellemania: Man brukar bygga snedsträvor från befintlig takstol ner till grunden så det blir en skull/logtakstol. Därefter plockar du bort skullgolvet. Eftersom du bor i Jönköping kan du ta kontakt med Ceders bygg. Dom har pysslar med detta.
1 svar · 4,3k läst
S
Sandra_8201: Vi valde att ha kvar plattan där vi hade den från början :)
23 svar · 11,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.