Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
eviljava: Kan du inte gjuta fast justerbara balkskor? Sedan bygger du vidare på dessa... https://www.google.se/search?q=justerbara+balkskor&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=swpaU9TZAsj9ygO7soGYAg&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1190&bih=603
The_Nyll: Läste på en sida: Arbetskostnaden, som berättigar till ROT-avdrag? på en grund??? fast texten kanske var för gammal??? några år?
Gabbe1: Till en utbyggnad på ett tidigare hus så byggde jag takstolarna själv. 7m spännvidd, klassisk W-design, 170x45 både som över och underliggare. Jag skarvade med 15mm plywood, trälim och spikpistol. Exempelbild: [bild]
Calle_O: Ang. denna gamla tråd, någon som provat listen som Jula har? http://www.jula.se/dorrtatningslist-med-borst-319003
mangan78: Har en befintlig carport, 3,5 m * 6,5 m , höjd ca 3,5 m. Står på 8 plintar med sadeltak. 7 takstolar. Jag skulle nu vilja undersöka om det går att sänka höjden med ca 50 cm. Hur gör jag enklast? Har fått förslag om att lossa takstolarna från bärlinorna och stämpa upp dessa och sen kapa pinnarna där ramen, bärlinorna vilar till önskad höjd. Därefter sänka ned taket/takstolarna
jon N: Ok, tack för era synpunkter och tips! det luriga är väl om man skulle gjuta ihop plattan med plinten, att få ihop bygget vid skarven till det befintliga varmförrådet som är baktill, 12 m2, alltså att behålla krypgrunden på förrådet och få det tätt mot plattan? Det talar väl då kanske för att köra på den senare modellen, att lyfta hela pjäsen och gjuta, sen släppa ner allt
digg75: Visst är det så. Har pratat m min kontakt hos lev men inte fått svar huruvida jag kan få nya remsor. är inte en vän av väntan, därav mina tankar om annan ev snabbare lösning än av att just vänta på andra... :) tack för svar..
fubar: Googlade lite på glasskiosker nu och hittade en artikel där kommunen bestämt att alla kiosker ska ha hjul. Eftersom du vill ha kiosken på ett torg, så kanske det finns liknande bestämmelser där? http://m.bohuslaningen.se/Default.aspx?pageid=1139&parentid=0&link=1.2201027
öringen: Håller precis på att bygga något liknande som ditt med skillnad att jag bygger snedtaket från bärlina från lagårdsväggen. Jag har rest tryckta 4" 4" stolpar på köpta 700mm plintar. Grävde ner 1m fyllde med makadam en bit, sedan två stenplattor på varandra som jag hade massor som låg o skräpade som jag ställde ner plinten på. Ang. Plintens diameter så vill jag minnas att de jag
Joukko: Hur gör man när man gjuter in ett vinkeljärn vid tröskeln? Var köper man dessa? Hittade inget på nätet. Sen står det att jag ska använda övermålningsbar siliconfog när jag sätter ihop karmarna. Vilken siliconfog är övermålningsbar? Måste väl vara latexfog de menar? http://www.jabo.se/media/8692/Monteringsanvisning%20Garageport.pdf
Oldboy: Sadel 35. Annars kan det funka så som anthill skriver, men det är 2:a-handsval enl min smak. Kör du i samma stil som huset (gammal klassisk stil) så tror jag inte att höjden blir något problem. Särskilt inte om något träd el större buske får komma upp jämte el framför och ta ner gaveluppsticket i sjösidesvyn. Men pröva gärna att skissa m papper och penna el Photoshop el vad som
Kranis: Hehe det är sant Protte.Skulle avkapet dra iväg ja då j*vlar har man bekymmer men gubbarna man pålar med sa att det är vääääldigt lite risk att det gör det för de har tydligen själva byggt kallgarage av gamla avkap och skulle någon dra iväg så står ju väggarna på dom andra pålarna. Efter lite funderande så känns det som att borra o binda ihop plattan trots allt känns
öringen: [citat] Som stolpar blir det nu tryckta 4"4". Takstolarna blir 2"9" som ligger på 4,8m djup cc 1200 mm. har åkt omkring och tittat på lite bonnsnickrade traktorgarage och är övertygat om att mitt kommer hålla. Såg ett skjul idag där takbjälkarna bar 4m dimensionen var 45x95. Och det såg ut att stått där i minst 30 år. Visst hade reglerna bågnat lite men det stod upp än iaf :)
nino: Fick du ihop någon carport? Det har ju gått lite drygt 6 år :) Ska till och bygga samma modell som dig men hittar inga ritningar Mitt blir ca 3m brett och 8m långt
huggan: Att man skriver rätt inlägg men i fel tråd och sen när man kommenterar det är man inte ens så vaken och tycker inte det är konstigt alls. Men nu ser jag mitt fel. Stackars dom i den rätta tråden som inte fick läsa mitt fina inlägg. PS. brukar spamma rapakalja för att få ut många inlägg .ds
Anonymiserad 128745: Fått lite halvdålig hjälp av grundleveranörerna jag har offerter från om just punktlaster vid portarna,30kn per meter respektive 15 eller 20kn med en eller två plattors förstärkning på punktlast . Räknas det som punktlast eller last vid portar ?bärlinan fördelar väl trycket på väggen ? Har 8meters spännvid och tungt tak dvs råspont tegel , portar 2,50eller 3meter troligen det
Sauer200str: Snickarna gjorde så hemma på farstukvisten som byggs nu. Men jag kan hålla med föregående talare att det ruttnar så länge det inte är tryckta stolpar för då står dem ju lite bättre pall för det
öringen: Blir nog färdiga plintar. vad tror ni om mellanrummet mellan stolparna 4m? För mycket
javetint: Hej Har ett förråd som jag vill isolera som jag förvarar b.la. verktyg i. Ska inte ha värme i förrådet men vill kunna värma vid behov. Det är en lång byggnad med 3 rum. Alla har en egen dörr utifrån. Det är mittersta delen jag vill isolera. Mellanväggarna är stående brädor med brädorna på "yttersidan" av mittersta rummet. Dvs reglarna är på insidan av mittersta rummet.
thomas33: http://www.falcostreetfurniture.se/products/cykelparkering/cykelgarage-cykelbox/midi-bike-box/
Modermamma: det började som tanke om ett växthus och kommer sluta med ( antagligen ) att halva delen (bakre) kommer att så småningom bli en liten "bod" med plats för övernattning och dagtid att bara sitta i och njuta. Men vad ska vi lägga för golv i den delen? Går det att lägga golvspånskivor eller vad ska man ta? behöver inga tips på underarbete eller liknande utan bara tips på vad vi ska
Alfredo: [citat] Välkommen till forumet! Du hittar en del olika beskrivningar på denna länk. http://www.byggbeskrivningar.se/
ViG: Ja det tror jag med, har nog alldrig hört att ett hus har torkat sönder, blir det blött däremot, då kan det gå fort utför
Exostor: Kostnaden beror lite på hur långt från närmsta betongstation du bor, men jag fick 35 kvm x 100mm betong för 8kkr i stan. Skulle gissa att om du bor "stadsnära" så kan det landa på runt 20 kkr. Lecamur bör hålla bra så länge som den är förankrad nedåt på något sätt och inte bara ligger på gruset. Känns det osäkert så kan du alltid slå ner några pålar på utsidan om
FlisaLisa: Tack Vanbeasten, då har jag en klar linje att gå på.
Exostor: 100mm räcker, speciellt om du inte ska ha golvvärme. Vid nybyggnation lägger man 300mm, men då är det oftast med ingjuten golvvärme. Ska du ha det som garage så är det ju lite annan femma med höjden. Jag har idag 5 cm eftersom jag inte lagt någon beläggning utanför än, och det är rätt mycket kant att komma upp för med bilen. När det är klart kommer jag ha ungefär 2 cm kant, och