Hur nära är det nu man får bygga tex ett garage mot grannarna? jag har för mig det är 4,5 meter.
Där vi bor får vi i alla fall inte bygga närmare än 6 meter från gränsen ut mot gatan.

Har idag ett garage inbyggt i huset men vill använda det till annat så tänkte bygga ut huset med ett garage för 1 eller 2 bilar så allt hänger ihop. Väljer jag för 1 bil så klarar jag mig från grannet med ca 5 meter i avstånd men skall jag ha 2 bilar blir det närmare än 4,5meter. Då gäller väl att det är ok om grannen ger sitt ok om inte kommunen har något att invända.

Hur är det med Carport, brukar det vara enklare få igenom nära grannen eller är det samma sak?

Jag inbillar mig (utan att vara 100) att det är svårare generellt att lägga en carport nära tomtgränsen pga brandbestämmelser.
Ett garage är lättare att bygga med rätt brandklass.

Normalt är gränsen 4,5m. Men det bestäms av detaljplanen, i lite modernare detaljplaner (typ 1980 och frammåt), så är det vanligt att garage får placeras 1m från gränsen. Även om detaljplanen hos dig föreskriver 4,5m så är det vanligt att man får en närmare placering godkänd som s.k mindre avvikelse (större avvikelser får inte godkännas).

Ofta gör man skillnad på ett fristående garage eller ett som är ihopbyggt med huset. Ett ihopbyggt garage måste oftast följa samma regler som huvudbyggnaden, alltså 4,5m även om planen tillåter 1m.

OM man gör något som avviker från detaljplanen så är första förutsättningen att avvikelsen kan accepteras som mindre avvikelse, annars skall det vara omöjligt att få bygglov.

Har du en mindre avvikelse som kommunen "gillar" så kan den godkännas. Då måste kommunen ta in ett s.k grannehörande, alla grannar måste tillfrågas om hur de ställer sig (även de som är grannar åt ett helt annat håll, eller på andra sidan gatan). Deras ev. synpunkter ingår sedan i beslutsunderlaget. Grannar har ingen vetorätt, kommunen kan godkänna avvikelsen även om grannar protesterar.

Att du redan har ett garage, minskar möjligheterna att få bygga närmare gränsen. Rätten att få ha ett garage eller carport väger ganska tungt. Om du då redan har den möjligheten, så minskar ditt behov att få godkänt för en avvikelse.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
roland53 skrev:
Jag inbillar mig (utan att vara 100) att det är svårare generellt att lägga en carport nära tomtgränsen pga brandbestämmelser.
Ett garage är lättare att bygga med rätt brandklass.
man ställer inga speciella brandkrav på en carport. Ett garage däremot kräver brandvägg, brandklassade fönster och dörrar, om det ligger för nära en annan byggnad, eller nära en gräns.

Vi byggde carport 3,5 m från tomtgräns med skriftligt godkännande från närmaste grannen. Även granne på motsatt sida var tvungen att godkänna. I och för sig var vi inte 3.5 m från annan byggnad utan endast tomtmark.

det som vi har som garage idag är helt inbyggt i huset så det jag tänkte göra vara att stänga igen garageporten helt med vägg, är det något som skulle spela någon roll, dvs blir inte som man har två garage.
Skall man först springa runt till alla grannar och kollar vad de tycker eller man låter arkitekten fixa allt.

Mitt garage står 1m från tomtgränsen...kolla med kommunen vad som gäller....

Mikael_wi skrev:
det som vi har som garage idag är helt inbyggt i huset så det jag tänkte göra vara att stänga igen garageporten helt med vägg, är det något som skulle spela någon roll, dvs blir inte som man har två garage.
Skall man först springa runt till alla grannar och kollar vad de tycker eller man låter arkitekten fixa allt.
Njaa. Det jag menade med att du hade haft ett bättre läge om du saknade garage. Är att om huset fastigheten saknar garage eller carport. Då är det en viktig funktion som kommunen inte skall försvåra. Dvs. ditt rättmätiga behov av plats för bilen väger ganska tungt, mot en granne som kanske ogillar att få en garagevägg nära huset.

Men om du redan har ett garage, som du visserligen vill ta bort, då placerar du dig så att säga själv i situationen att sakna garage. Då har du ju alternativet att inte göra någonting, och fortfarande ha garage.

Nu tror jag inte att det behöver vara några större problem med placering av ett fristående garage, även ett vidbyggt, tror jag att du får igenom, om det ändå kommer kanske 2m från gränsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.