P
Puckoliten: Egentligen billigast möjligt- både i uppförande men även underhåll, det behöver inte matcha huset, men några mindre fönster på varje vägg. (Det ska användas till hunddagis)
2 svar · 5,1k läst
ChristinaH
ChristinaH: [citat] Helt korrekt! Nu är vi uppe i 100 000 kr 😣. Vi behöver fylla upp, annars hade plattan hamnat 10 cm under gutunivån. Ja och så var det ngt med anslutning till kistan. Nu börjar det kännas lite tajt... Bara till att börja snåla och försöka spara ännu mer!
19 svar · 4,9k läst
P
Anonymiserad 128745: Pratat med en som använt höjd alba och fick tipset om att ha 400 alba I portar och dörrar ,sänkt 7cm för kantjärn/fall. Blir rätt många kapningar extra men ska kolla hur priset drar iväg , lät smidigt iaf
5 svar · 5,6k läst
A
Apuman: Tjena Mackkan! Ahh.. Storleken är ca 15-18 m2. Takhöjd är ca 2.20 och fallande ner till 1.90 (cirka). Behöver inte hamna på under 1000-lappen på ett år, kanske var lite otydlig. Ett par hundrinaf per månad i snitt är OK. bra tips med Isover, kollar och räknar. Och ja.. Dörren är i plåt och kall. :)
6 svar · 2,1k läst
A
Avemo: Om du har en glasvägg åt väster lär det bli bastu soliga eftermiddagar oavsett isolering. Visst kan man ha oisolerade väggar i ett hus som inte skall användas annat än sommartid, men att ha plankvägg som inte är klädd med något annat vare sig inne eller ute låter inte så lyckat. Om du klär den på insidan med papp och panel blir det mindre dragigt.
6 svar · 5,3k läst
pjodden
pjodden: Enligt prislista ska det gå på ca 8500:- för 6,7 m3. Tror det endast ingick ca 15 min lossning, så där kan det bli lite tillägg. Jag kommer försöka göra en så god uppskattning som möjligt och sedan lägga på ca 10% på totalen som marginal/spill. Sen är det bara att hålla tummarna! :rolleyes: Självklart ska det följas upp här hur det går. Både skrämmande & spännande!
6 svar · 6,6k läst
·
M
Mats: If it is easier for you you can use English as language too :) We do like international visitors Best Regards Mats Moderator
10 svar · 20,6k läst
·
S
saiter: Hejsan! 1. Vanlig glasull / stenulls isolering. 2. Bara om du ska ha det permanent uppvärmt. 3. Nej. 4. Om du enkelt kan ta bort golvet, så kan du isolera uppifrån. I så fall, slå upp 28x70 cc 300 som glespanel (+ ev. plast) i med isolering, på med golvet igen. Om golvet på loftet sitter fast, så får du stoppa i isolering underifrån, + (ev. plast +) glespanel + gips 5. Om du ska värma
3 svar · 2,9k läst
·
myrn
myrn: Det blir väl en del snöskottning men det är det värt. Man får köpa en slunga.
27 svar · 6,5k läst
·
T
thomasx: Stål eller trä är väl som sagt mest en smaksak, dimension får man räkna på. Ta fram en ritning på garaget och be leverantören av limträbalkar räkna åt dig, tror de hjälper till med sådant. Be då också att få lasterna som ska ner i ändarna av garageportsbalken, och kolla sedan med leverantören av lecablocken om det är ok att belasta blocken så. är det ok är det ju enklast
3 svar · 3,5k läst
·
M
Mats: Det innebär att man behöver snygga till lagen om man vill göra det snyggt. Sen kan man köra över lagrådet också om riksdagen vill.
1 svar · 1,2k läst
Scout
Scout: I mitt fall slutade porten på 10 tusen (dubbelport) å det var den värd. Lite otät mot sidoskenorna men stabil i övrigt. Jag köpte till kodlås och stängare för insidan som var trådlösa för 1200. I ärlighetens namn ska jag erkänna att jag inte rekade speciellt mycket.
18 svar · 13,3k läst
M
Mats: Du kan gå ned i dimension när det gäller taket. När det gäller väggar så vill du nog ha minst 95 mm isolering ändå.
1 svar · 1,2k läst
T
The_Nyll: jo hedin gjorde jag en koll med förut på vanliga och ska nog göra en koll men jag ska nog som sagt ha upp i nock stor del av garage sen ett loft på resten, känns som man kan får lite förvarningsyta på sånt vis. =)
8 svar · 1,9k läst
I
ironpower: Jag byggde kisselåda i 30mm frigolit som blev mycket populär hos kissen. jag limmade på en bit melaminbelagt hyllplan efter att jag fått hämta locket hos grannen ett par gånger. jag limmade med nå sättlim jag hade låg det kan ha varit Bostic Maxi bond. Nu är den lite skamfilad efter två vintrar. [bild] Ett par mellanväggar som stabiliserar [bild] En figursåg för cellplast
1 svar · 2,5k läst
·
Y
Yrrol: Var på brandsäkerhetutbildning hos brandkåren och passade då på att fråga kursledaren under rasten om min tanke att ha saker i ett drickakyl - som budgetlösning.. Och det var han inte emot.. Sen har alla privatpersoner rätten att ringa brandkåren och få direkta råd i enskilda fall, dom kan även komma ut på plats och ge råd. Ingår i deras tjänst.
16 svar · 7,7k läst
T
toolman77: Kanske inte faller in under enkel trädkoja utan snarare trädhus men det finns en hel del tips på den lite röriga siten http://www.treehouses.com/treehouse/construction/parts.html
6 svar · 10,5k läst
S
slurppe99: Vår förening behöver göra något åt våra garagelängor som ska presenteras på kommande årsmöte och förfrågningar med några firmor har skett. En länga för 2x6 platser med sadeltak 3`. Resten är med bakåtlutande pulpetttak för sammanlagt 41 platser. 1.reparera och nya garageportar, 2. riv och bygg nytt, 3. riv eller reparera för carport. Vad behöver vi tänka på? I Första
0 svar · 2,5k läst
V
Villavilse: Någon mer som tänkt bygga komplementhus för åretruntboende i Stockholmsområdet? Med fler hus blir det mängdrabatt:) jag håller på att ta in offerter, men det verkar bli extremt dyrt att bygga ett....
0 svar · 1,4k läst
M
Mats: En decimeter cellplast motsvarar unfefär en meter vanlig mark så har du inte väldigt djup tjäle så fryser det inte under 2 dm cellplast. Äldre tillbaka så fick det helt enkelt frysa men man bygde på mark som inte var tjälfarlig och då gör det inget. Eller så fick det röra sig helt enkelt
5 svar · 1,7k läst
G
Gabbe1: Inte en chans! Min bruksbil står i 18º garage ihopbyggt med huset. Vardagslyx för mig är att sätta sig i en varm bil och slippa bry sig om yttertemperaturen, eller att komma hem med matkassar, barn och i lugn och ro lasta in/ur allt i ett välupplyst och varmt garage. Inte optimalt för bilen ur rostsynpunkt? Nä, men det är väl inte bilen som är det viktigaste i livet, det är min och
16 svar · 8,2k läst
C
cecar33: 22-28 mm flyttas panelen ut på mitt förslag. Det går enkelt att ljuga bort för huset är gammalt, och därmed med allra största sannolikhet ganska skeva väggar vilket då inte är något problem som kommer att synas, om man vill.
21 svar · 5,4k läst
·
T
thomasx: Slagportar, 2 dörrar per öppning, hade jag satsat på då.
1 svar · 1,2k läst
mexitegel
mexitegel: Jodå, komplementshuset kan även vara ett garage enligt förslaget. Inget bygglov, men en bygganmälan krävs.
1 svar · 2,1k läst
J
jonitz: Har nu efter några vändor fått bekräftat av Svenskt Trä att den är felaktig och ska ritas om.
2 svar · 2,5k läst
L
lödarn: Precis, fönstret på husväggen innuti carporten skall väck. Ang. brandvägg har jag ingen aning. /lödarn
16 svar · 11,1k läst
·
L
lödarn: Nu står jag i för samma utmaning i samband med ett nybygge. Gammal tråd, men ni får gärna höra av er hur ni gjorde och till vilken kostnad. /lödarn
5 svar · 23,5k läst
Stefan N
Stefan N: Träullit är det inga problem med, låt det vara.
6 svar · 2,7k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Som vanligt får man tyvärr vad man betalar för, typiskt ;)
2 svar · 1,8k läst
D
daugaard: [citat] anledningen att jag tänkt fästa balken i takstolarna är att jag inte tänkt lyfta så tunga saker, + det är absolut inte billigt och enkelt att ta ner lasten med hjälp av några konstruktionsrör i mitt garage.
32 svar · 32,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.