H
House3: Jo det stämmer, men det verkade inte som de var så intresserade då det gällde en carport. Det var Ok att mura istället.
4 svar · 5,2k läst
·
N
Nanuk: Vi skall bygga hus vid Mauritsberg utanför Norrköping och söker en bra arkitekt som kan hjälpa oss. Det handlar om en rätt så "svår" bergstomt där det blir viktigt att hus och tomtplanering görs rätt. Tips mottas tacksamt.
0 svar · 1,9k läst
R
robert.brink: Vi bygger 60kvm garage med loft i Eslöv, och för det krävdes KA. Vårt hus ligger utanför detaljplanerat område och den första handläggaren jag pratade med på byggnadsnämnden sa att jag själv skulle kunna stå som KA (bygglovet utfärdades 2012), men när det väl kom till kritan stämde inte det, utan det vara bara att leta fram en riktig KA. Killen som jag anlitat sa att det skiljer
13 svar · 10,9k läst
yxet
yxet: Finns det någon som har byggt med impregnerade stolp? Sådana som man slår ner i marken Med traktor det borde väl funka i ganska många år eller? Ute efter att slippa gräva plintar men Det kanske måste bli så? Vill ha det så enkelt som möjligt fast det ska ju hålla för väder och vind.
1 svar · 2,4k läst
haavard
haavard: Tält är också byggnad .
7 svar · 11,3k läst
iSnobben
iSnobben: Jag hakar på lite här om det är okej även om jag har ett lite annorlunda projekt. Jag har idag ett garage med platt tak på som måste läggas om men nu har jag funderat på om jag skulle bygga om garaget så att jag får sadeltak istället och även en carport framför garaget. Väggarna i garaget är reglade med 70mm reglar CC60 och taket består av 195mm reglar CC120. Garaget har en
14 svar · 19,5k läst
·
Z
SBH: http://www.wikihow.com/Build-a-Treehouse
3 svar · 14,0k läst
·
H
huggan: Stommen är en av dom mindre kostnaderna. En timmerstomme kostar givetvis mer. Men ska vi bara prata material så kan man nog räkna med minst 300.000:- om man vet var man kan få lite rimliga priser.
3 svar · 5,4k läst
F
-=fullmoon=-: Tja. Funderar på att köpa tomt och bygga ett ganska så stort garage. ca 150kvm. Fast jag skulle vilja ha en liten lägenhet ovanför. Någon som byggt något liknande eller har lite tips på "hus" man kan titta efter? //Martin
0 svar · 2,1k läst
S
Sten96: Ser att tråden är några år... har dock en fundering kring vad som är lämplig fyllning runt gjutrör. Förstår att sten/grus är ett alternativ men där jag befinner mig i norrland så består marken mest av lera och mycket vatten. Om återfyllnad är sten får man då inte problem med rubbningar av plint under kalla perioden, tjäle? Kylan måste väl lättare kunna krypa ned till större
6 svar · 26,9k läst
M
Mainstream: Är det någon som vet om detta friskrivning även gäller när jag bygger nytt garage nära grannes friggebod? Garaget har fönster som skall brandklassas om de vetter mot ett hus, men nu är det mot en friggebod.
7 svar · 6,3k läst
G
Gabbe1: Jag kom (efter lite förhandlande) undan med oljestopp när jag byggde 75m2 garage med golvbrunn i Mariestad för 5 år sedan. Det är mycket stor skillnad runt om på landets kommuner hur de ser på golvbrunnar i garage.
11 svar · 12,5k läst
H
huggan: Såhär ser profilen på plåten ut. [bild]
8 svar · 5,1k läst
·
2
2433711: [citat] jo vi fick riva/tabort en takstol och vips har vi fått 25kvm.
2 svar · 2,7k läst
F
Filip Harrysson: Hej! Ska bygga en redskapsbod/friggebod och tänkte köra marksten (betongplattor 40x40x5) som golv. Frågan är: Funkar det att att mura fast ett lager Leca som syll direkt emot markstenen? Något särskilt jag bör tänka på i så fall förrutom att fukta plattorna innan jag börjar mura? Tänkte köra ut ca hälften av markstenens bredd utanför lecan. Sen putsar jag lecan. Under markstenen:
0 svar · 4,0k läst
Totte_S
Totte_S: Det är viktigt att veta om det ursprungliga förrådet verkligen var en friggebod eller om det finns ett bygglov för den. Är det en friggebod så kan man ju säga att du gör en ny. Då har du just nu för mycket friggebod eftersom d får bygga Max 15 m2. River du som planerat har du alltså 3 m2 kvar att bygga inom ramen för friggebod. Bygger du 10 till så har du 7 m2 svartbygge som du
1 svar · 5,3k läst
T
The_Nyll: ja, me bygglovet kommer väl isåfall den dagen isåfall?
10 svar · 2,4k läst
C
chiss: Ok jag förstår dig Mikael. Tack för dina råd. Jag tror tyvärr att enda möjligheten att rädda bygget utan alltför stora ingrepp och omkostnader blir att göra som jag skrev ovan. Tack för alla förslag och tips. Är det ingen som har några tips på möglet i taket? :-) Mvh Christoffer
9 svar · 5,9k läst
iSnobben
iSnobben: Om jag bygger ett löst vedskjul av modellen tre väggar och en öppen långsida kan jag då slippa undan all pappersexcercis?
3 svar · 9,1k läst
jojjeblom
jojjeblom: http://gulasidorna.eniro.se/f/norrlandsimporten-ab:15661359 Googla på norrlandsimporten och se vad folk tycker om deras varor och tjänster.
1 svar · 3,7k läst
T
tobbew: Tack återigen för tankarna! Jag har nu gjutit plattan och jag gamblade en aning och la faktiskt slingor cc60. Det ska bli väldigt intressant att se hur det blir. Troligen blir det lite svalare fläckar mellan slingorna, men det gör inget förutsatt rummet håller sig ok uppvärmt. Ska nu köpa nästa vända slangar (till lilla plattan, som blir uterum, tvättstuga mm) och ska se om safetyroad
5 svar · 5,6k läst
O
obell: Allt beror ju på vad man ska använda garaget till. Våta bilar på vintern utan fall så visst kan Leca va bra att ha. Men med bra fall så behövs ju i te det. Har själv skippat Leca då jag ej har vardagsbilarna i garaget. De får stå ute. I garaget har jag istället sommarbilarna.
23 svar · 11,4k läst
Fotografen
Fotografen: Varför inte vanliga tunna pressenningar? De brukar ju hålla ungefär 2 år. Inga pengar heller så skulle de bara hålla 1,2 år så köper man en ny och slår dit.
5 svar · 1,3k läst
·
T
ToRy: [citat] Jag skall villigt erkänna att jag inte har koll på lambda-värden för vare sig cellulosa eller mineral. Anledningen till att jag valde cellulosa var att jag ville ha en isolerad bod som inte kommer stå kontinuerligt uppvärmd utan värmas upp vid behov och stå kall däremellan, plus att det ska funka vintertid när det är riktigt kallt utan att behöva ha en massa värmefläktar som
7 svar · 1,8k läst
Spett och slägga
Spett och slägga: Fiskarheden tar 100.000:- för en sådan carport/förråd byggsats. http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/Carport--Garage/
5 svar · 2,6k läst
T
thomasx: [citat] Funkat nog inte med given bygghöjd.
43 svar · 17,5k läst
·
C
corre: Ta vagnbult istället, det drar bättre tycker jag (om du kan och inte handlat franska än). Men det går bra med det avståndet.
6 svar · 2,0k läst
·
shogo99
shogo99: Vi köpte en 15kvm byggsats från Jabo för runt 25000:-, sen tillkom lecablock att ställa den på, yttertakpapp (ingick bara underlagspapp), lite takfotsplåt, vindskivsplåt, takavvattning och färg, så på byggsatspriset så kan man lägga på runt 10000:- innan man har en färdig byggnad, går säkert att komma ned ett par tusen om man går på de billigaste grejorna.
1 svar · 6,4k läst
C
Cirs: Planerar garagebygge och har samma frånlufts system i huset. Att värma garaget med detta genom en kulvert är som att värma med direktverkande el. Hos en kompis montera vi en luft/luft från jula som man kan ställa in på 10 grader för 4000kr som gått i några år nu. I förstahand rekomenderar jag detta. Men om du ska köpa en luft/vatten köp då en rejäl till huset som jobbar med din
5 svar · 3,8k läst
·
T
thomasx: Fjädrarna som sitter en i var ände är ju de som ska ta den stora kraften, porten ska, i fritt läge, gå att stoppa i vilket läge som helst och stanna där, så kraften som motorn tar ska i stort sett bara övervinna friktionskrafterna. Börjar det funka sämre med tiden får man väl spänna upp fjädrarna lite, eller eventuellt byta dem om de börjar tröttna. Har dock inte haft mina portar
7 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.