18 235 läst ·
6 svar
18k läst
6 svar
Avfuktare garage.
Velar över hur jag ska lösa fukten i garaget, har inget mögel men blir rätt fuktigt i garaget vintertid när man kör bil in/ut osv.
Alternativen som jag funderat på är följande.
Kondensavfuktare ca 4000:-
Sorptionsavfuktare drygt 5000:-
Fuktstyrd fläkt på motsatt sida av portarna och montera in minst en tilluftaventil vid porten. 2000:-
Canvac Q air mini FTX aggregat. 6750:-
Förutsättningarna är följande.
58 kvm 9,5x6m
Gammal konstruktion i timmer men ångspärr i väggar och tak.
Värms av luft/luft värmepump ställd på 10 grader.
Frånluft med en 200mm pipa i taket på samma sida som portarna.
Slagportar modell äldre som inte är supertäta
Oisolerad platta
Gör en kondensavfuktare ett ok jobb i dessa temperaturer?
Är en sorptionsavfuktare bättre ur avfuktning per krona energi kontra inköpspris?
Har enbart forcerad ventilation räckt i erat garage eller ska man gå direkt på mini ftx aggregatet och inte "elda för kråkorna"?
Så summan av kardemumman, prisvärdaste alternativet som gör ett bra jobb är vad jag är ute efter.
Kom gärna med era tankar kring detta och alternativen. Vilket som verkar vettigast och gärna förslag på prisvärda sorptionsavfuktare som kan passa.
Alternativen som jag funderat på är följande.
Kondensavfuktare ca 4000:-
Sorptionsavfuktare drygt 5000:-
Fuktstyrd fläkt på motsatt sida av portarna och montera in minst en tilluftaventil vid porten. 2000:-
Canvac Q air mini FTX aggregat. 6750:-
Förutsättningarna är följande.
58 kvm 9,5x6m
Gammal konstruktion i timmer men ångspärr i väggar och tak.
Värms av luft/luft värmepump ställd på 10 grader.
Frånluft med en 200mm pipa i taket på samma sida som portarna.
Slagportar modell äldre som inte är supertäta
Oisolerad platta
Gör en kondensavfuktare ett ok jobb i dessa temperaturer?
Är en sorptionsavfuktare bättre ur avfuktning per krona energi kontra inköpspris?
Har enbart forcerad ventilation räckt i erat garage eller ska man gå direkt på mini ftx aggregatet och inte "elda för kråkorna"?
Så summan av kardemumman, prisvärdaste alternativet som gör ett bra jobb är vad jag är ute efter.
Kom gärna med era tankar kring detta och alternativen. Vilket som verkar vettigast och gärna förslag på prisvärda sorptionsavfuktare som kan passa.
Produkter som diskuteras: "Sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Har du mätt luftfuktigheten för det är väl ändå det du kan reglera med en avfuktare?
Vintertid när det är kallt, i ditt fall 10gr, så håller ju luften väldigt lite fukt vilket i min värld torde innebära att avfuktning skulle ge ganska liten effekt när det inte är så mkt fukt i den luft du försöker avfukta! Den relativa fuktigheten kan alltså vara hög men det blir ändå väldigt lite fukt som binds i luften, det mesta är alltså fortsatt i "vattenform".
Mät luftfuktigheten, är den under/runt 50% har du ingen nytta av den...
Låter som att ditt problem kanske primärt är att du drar in massa väta med bilen som är blöt, denna fukt skulle du kunna fånga effektivare på annat sätt skulle jag tro...
Varje grad du höjer tempen gör även att luften kan binda mer fukt
Vintertid när det är kallt, i ditt fall 10gr, så håller ju luften väldigt lite fukt vilket i min värld torde innebära att avfuktning skulle ge ganska liten effekt när det inte är så mkt fukt i den luft du försöker avfukta! Den relativa fuktigheten kan alltså vara hög men det blir ändå väldigt lite fukt som binds i luften, det mesta är alltså fortsatt i "vattenform".
Mät luftfuktigheten, är den under/runt 50% har du ingen nytta av den...
Låter som att ditt problem kanske primärt är att du drar in massa väta med bilen som är blöt, denna fukt skulle du kunna fånga effektivare på annat sätt skulle jag tro...
Varje grad du höjer tempen gör även att luften kan binda mer fukt
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Luftfuktigheten i garaget varierar självfallet men under gen gångna vintern då jag inte hade fuktmätare så var det iaf så fuktigt att ett nybytt kupefilter i bilen började lukta unket ( mögel ) på ca 1 månad. Så fuktigheten finns där och det känns när man kommer in i garaget att det är fuktigt.
Hade lånat en woods DS28 och körde i några veckor och nog funkade den och miljön i garaget blev mycket bättre.
Att dra in mindre väta är nog svårt, den snön som kommer in är under bilen då jag tar bort den mesta före jag kör in.
Hade lånat en woods DS28 och körde i några veckor och nog funkade den och miljön i garaget blev mycket bättre.
Att dra in mindre väta är nog svårt, den snön som kommer in är under bilen då jag tar bort den mesta före jag kör in.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden