Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Hakar på och läser här, funderar på nytt garage till nästa sommar på ~70m2.
Varm & kallvatten har jag som krav (samt avlopp då), har fjärrvärme i huset.
Ska hålla åtminstone 10 grader året runt, då vintern är en perfekt tid att bosätta sig i garaget inför nästa sommar
LV-pump eller golvvärme ? Vet vilket som låter skönast under garagepassen.
Varm & kallvatten har jag som krav (samt avlopp då), har fjärrvärme i huset.
Ska hålla åtminstone 10 grader året runt, då vintern är en perfekt tid att bosätta sig i garaget inför nästa sommar
LV-pump eller golvvärme ? Vet vilket som låter skönast under garagepassen.
Om vi säger som så att jag va tvungen att uppgradera bergvärmepumpen till en större modell, så rinner pengarna iväg ganska fortFredrikR skrev:Vissa anser det vara lyx att bo i hus så..
Skämt åsido, jag petade ner 25m 4pipig kulvert när huset bergvärmefierades för snart 4år sedan.
Kulvertkostnaden hamnade på runt 12000:-, grävare fanns på plats för att gräva in köldbäraren från hålet.
Golvvärmen hade jag lagt själv nåt år innan då vi byggde garaget.
I mitt fall bidrog detta till kall och varmvatten i garaget, samt 'slippa' LVpumpen som jag tidigare hade på garaget.
Har 200mm i plattan, 145mm i väggarna och dryga 200mm i bjälklaget/taket. 78m2 garage.
Ligger på runt 12-15grader under de kalla månaderna.
Jag hade inte nöjt mig med att det är lyx, eller dyrt, eller inte går att räkna hem, utan hade velat se siffror.![]()
Jo så är det, det är fler variabler att räkna in.FreddaP skrev:
När jag läste mitt inlägg lätt det lite uppkäftigt, men så var inte meningen
Däremot ville jag trycka på att jag iaf skulle vilja veta vad prisökningen blir om jag gör si eller så.
Hur har du det med fukt i garaget när du har "svalt" och golvvärme? Finns ju många som har problem med detta.FredrikR skrev:Vissa anser det vara lyx att bo i hus så..
Skämt åsido, jag petade ner 25m 4pipig kulvert när huset bergvärmefierades för snart 4år sedan.
Kulvertkostnaden hamnade på runt 12000:-, grävare fanns på plats för att gräva in köldbäraren från hålet.
Golvvärmen hade jag lagt själv nåt år innan då vi byggde garaget.
I mitt fall bidrog detta till kall och varmvatten i garaget, samt 'slippa' LVpumpen som jag tidigare hade på garaget.
Har 200mm i plattan, 145mm i väggarna och dryga 200mm i bjälklaget/taket. 78m2 garage.
Ligger på runt 12-15grader under de kalla månaderna.
Jag hade inte nöjt mig med att det är lyx, eller dyrt, eller inte går att räkna hem, utan hade velat se siffror.![]()
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden