Jag har ett kallgarage i en länga. Jag skulle vilja isolera det så att det går att hålla +5 frostfritt som kallast och vid behov höja värmen till ca 15-20 grader.

Som det ser ut nu så avdelningen mellan garagen spånskiva-95 regel-spånskiva. Det är fritt upp till taket som är av plåt. Det finns dock några kraftiga reglar i normal takhöjd för att kunna förvara saker på. (se bild). Golvet är stenplattor, under dessa är det sand/grus.

*Vart börjar jag?
*Hur tjock isolering och vilken typ behövs?
*Förlorar jag mycket värme "nedåt" i marken då beläggningen bara är stenplattor utan isolering under?
*Är det något extra superviktigt jag bör tänka på?
Har säker glömt någon viktig info, i så fall fråga!

Otroligt tacksam för svar! /Olof

IMG_7435.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• IMG_7434 kopia.jpg
    Skapa konto
  • IMG_7438.jpg
    Skapa konto
  • IMG_7436.jpg
    Skapa konto
Bäst är ju såklart att isolera även golvet, men transmissionsförlusterna är normalt som störst i taket. Är väggarna mot de andra garageplatserna isolerade?

Nej, ingen vägg är isolerad mot något håll.

Vad kommer du ha för värmekälla?

Det blir direktverkande el, eller kanske en mindre luft/luft -vp.

Är det ingen som har någon ide över själva isoleringen?

Jag isolerade endast garageporten i det garage jag har nyttjat under 5 år nu. Har haft en 2kW byggfläkt stående däri och alltid haft plusgradet. Skall dock tilläggas att jag inte betalar elen i det garaget, vill inte tänka på kostnaden.
Vill du spara plats (ser redan galet trångt ut) skulle jag rekommendera någon form av markisolerskiva (styrofoam ellet motsv). Skall du regla, isolera och sedan skiva blir det inte mkt till garage kvar.

Är det tillåtet att använda el för uppvärmning i er garagelänga eller har du eget elabonnemang? I vår garagelänga är det absolut inte tillåtet.

Var knappast godkänt hos oss, men vad gör man inte när nöden kniper?
De andra kör med kupé/motorvärmare, jag körde med en byggfläkt.

Panzaa: Där har det nog gått en och annan kwh!

Henri: Samtliga garage har sin egen elmätare, så var och en betalar för sin förbrukning. Annars hade man nog blivit måttligt populär!

Har jag förstått rätt att taket är ett enkelt plåttak utan någon som helst isolering?

I så fall är det nog helt meningslöst att isolera väggarna,
all värme försvinner ändå uppåt.

Kontrollfråga (som inte hör hemma här egentligen): Varför alls isolera. Ett kallgarage är ett kallgarage.

Och välkommen Till Bygga Hus-forumet Onikanoni!

Knockonwood: Tack!
Stämmer att taket är ett enkelt plåttak. Jag hade dock tänkt att regla och isolera taket.

Anledningen att jag vill isolera är att jag vill kunna skruva motorcykel under den kallare tiden av året!

Finns det inte möjlighet att du kan hyra in dig i ett "riktigt" varmgarage för mekandet?

Att skruva lite på en hoj tar ju inte så mycket plats.
Och det kan var trevligt att göra det i sällskap med andra likasinnade.

Att isolera hela garaget kostar ju en del.
Och var skall du ha bilen under tiden förresten :)

Kanske skruva loss spånskivorna och isolera utrymmet däremellan? Vanlig glasull 95mm alltså.
95 eller 145 mm isolering mellan takreglarna med glespanel cc30 under och vindduk eller plast emellan?
Borde väl räcka för att hålla nån plusgrad om porten är hyffsat tät.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.