26 526 läst ·
34 svar
27k läst
34 svar
Budget: Attefallshus i lösvirke
Om ni kikar på bilden på hur de bygger taket så ser ni att de inte använder spont och papp utan folie istället. Hur funkar det? Dessuutom verkar de inte ha ångspärr i tak utan bara i vägg? Är detta vanligt när man kör folie istället för papp?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Blir det -33gr kallt så orkar ej luftvärmepumpen, och blir kallt på vissa ställen, alt att luftvärmepumpen havererar..
Passar på att fråga här då jag inte hittar något på nätet. Vad är en lämplig takhöjd för loftet?`
Jag hade från början tänkt att isolera 300 i grund och tak, men funderar nu på att minska då jag är orolig att takhöjden blir för liten.
(4000 cm totalhöjd - tak (300) - loftkonstruktion (200?) - höjd nere (220) - golv (200) = mindre än 92 cm kvar. Känns inte det lite snålt?
Vad tror ni om att istället ha 200 i golv och tak samt att minska takhöjden till 210 i badrum, hall och köksdel? Då blir höjden istället ca 120 cm.
Jag hade från början tänkt att isolera 300 i grund och tak, men funderar nu på att minska då jag är orolig att takhöjden blir för liten.
(4000 cm totalhöjd - tak (300) - loftkonstruktion (200?) - höjd nere (220) - golv (200) = mindre än 92 cm kvar. Känns inte det lite snålt?
Vad tror ni om att istället ha 200 i golv och tak samt att minska takhöjden till 210 i badrum, hall och köksdel? Då blir höjden istället ca 120 cm.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden