2 060 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Ingen läkt på prefab friggebod - nödvändigt eller ej?
Jag är i aktut behov av en friggebod och behöver resa den snabbt. Funderar därför på att köpa en katalogmodell typ http://www.trastugor.com/products/oskar15.asp eller liknande även om det är ocharmigt.
Nåväl, jag har studerat specifikationerna och kan inte hitta att väggblocken har panel som är spikade på läkt. Vilket säkert är sant, då de flesta friggebodar väl kommer just så.
Men hur fungerar det då med isolering och fukt? Kommer man få problem? Bör man sätta vindpapp mot panelen eller? Jag kan inte tänka mig att tillverkaren dragit på det heller.
Om jag istället bygger en egen konstruktion, ska jag sätta läkt med luftspalt du? Hur skulle ni gjort?
Följdfrågan blir också, det eviga frågetecknet: plast (ångspärr) på varma sidan eller ej? Jag smällde upp en 22 kvm för några år sedan och då satte jag ångspärr men det är lite mer boendekaraktär på det.
Den här friggeboden skall användas som verkstad och färgförråd, så lite underhållsvärme på 10-12 grader är det som behövs på vintern. Skall man kanske strunta i ångspärren då? Känns bara som ett onödigt jobb.
Nåväl, jag har studerat specifikationerna och kan inte hitta att väggblocken har panel som är spikade på läkt. Vilket säkert är sant, då de flesta friggebodar väl kommer just så.
Men hur fungerar det då med isolering och fukt? Kommer man få problem? Bör man sätta vindpapp mot panelen eller? Jag kan inte tänka mig att tillverkaren dragit på det heller.
Om jag istället bygger en egen konstruktion, ska jag sätta läkt med luftspalt du? Hur skulle ni gjort?
Följdfrågan blir också, det eviga frågetecknet: plast (ångspärr) på varma sidan eller ej? Jag smällde upp en 22 kvm för några år sedan och då satte jag ångspärr men det är lite mer boendekaraktär på det.
Den här friggeboden skall användas som verkstad och färgförråd, så lite underhållsvärme på 10-12 grader är det som behövs på vintern. Skall man kanske strunta i ångspärren då? Känns bara som ett onödigt jobb.
De simuleringar jag har varit delaktig i så har jag fått erfara att allltid köra på luftspalt och sedan vindpapp. Sedan är ju frågan om du ska isolera.
Ska du isf hålla en viss grundvärden?
Då kan du ju köra med ångbroms iaf.
Vill du kallställa den så hoppa plasten.
Det finns risk att du får omvänd fuktvandring i det fallet.
Ska du isf hålla en viss grundvärden?
Då kan du ju köra med ångbroms iaf.
Vill du kallställa den så hoppa plasten.
Det finns risk att du får omvänd fuktvandring i det fallet.
Isolering blir det ja. Den blir aldrig kallställd men heller aldrig bebodd och att betrakta som förråd. Som sagt, 12 grader vintertid, då man inte är där och snickrar på något.
Men det är ju lite märkligt att tanken med de här små stugorna är att de inte konstrueras med läkt som luftar.
Men det är ju lite märkligt att tanken med de här små stugorna är att de inte konstrueras med läkt som luftar.
Du får en fukttillförsel när du är där på vintern, eller lägger in material. Och det är den du vill undvika att få in i klimatskalet. Beroende på isolering och ångmotstånd så finns det risk att fukten kondenseras och skapar mögel/röta.
När man skippar luftspalten och lägger isolering direkt mot pappen/ytterpanel så skapas det en enstegstätad väggkonstruktion. Ifall det kommer in fukt på insidan av panel, har vattnet väldigt svårt att torka ut.
Så lägg några timmar och några kronor extra, det bör det vara värt i långa loppet.
När man skippar luftspalten och lägger isolering direkt mot pappen/ytterpanel så skapas det en enstegstätad väggkonstruktion. Ifall det kommer in fukt på insidan av panel, har vattnet väldigt svårt att torka ut.
Så lägg några timmar och några kronor extra, det bör det vara värt i långa loppet.
Jo, jag är med på principen. Fukttransport, stänga in fukt, kondens, osv...
Men hur hur gör man med en färdig frigga som man köpt på Byggmax? Det är ju inte bara att riva bort väggpanelen på modulerna och börja montera dig läkt.
För att inte tala om de tusentals friggebodar som står runt om i landet och är konstruerade på samma sätt, med isolerade väggar i efterhand, utan läkt. Hur kommer det att bli?
Men hur hur gör man med en färdig frigga som man köpt på Byggmax? Det är ju inte bara att riva bort väggpanelen på modulerna och börja montera dig läkt.
För att inte tala om de tusentals friggebodar som står runt om i landet och är konstruerade på samma sätt, med isolerade väggar i efterhand, utan läkt. Hur kommer det att bli?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 600 inlägg
Du borde kunna regla upp och lägga vindpapp på insidan kanske ?urk skrev:Jo, jag är med på principen. Fukttransport, stänga in fukt, kondens, osv...
Så inte isoleringen ligger rakt mot...annars kanske hygroskopiskt isolering funkar om inte fukttillförseln är så stor (dvs icke-permanentboende)
/K
Klicka här för att svara