Jag förstår inte hur jag ska få fram u-värdet på mitt tänkta attefallshus till ansökan till kommunen, så i den här takten kommer det aldrig att bli något hus
Finns det någon som kan hjälpa mig att beräkna U-Värde, vad kostar det i så fall????
Jag ska bygga 20kvm loftstuga för åretruntboende...
Jag ska bygga 20kvm loftstuga för åretruntboende...
Det skulle vara fantastiskt,huggan skrev:
Jag tänker mig en loftstuga 20kvm enligt modellen grästorpsstugan, men för att få godkänt U-väde gissar jag att man måste ha andra fönster och mer isolering än i deras modell. De har:
två fönster: 2-luft, 2-glas, Isoleringsats till vägg, tak. 70 mm isolering i väggar, 95 mm isolering i tak, läkt, board, och insektsnät till luftspalt.
Vad behöver du för uppgifter??
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
94 kr inkl moms
Läs mer
Du måste ta fram ungefär samma uppgifter åt huggan som siten jag länkade till behöver som input.
Och använder du energiberakning.se så kan du sen skriva ut resultatet och sånt och det kan vara bra att ha och visa upp på byggsamrådet.
Och använder du energiberakning.se så kan du sen skriva ut resultatet och sånt och det kan vara bra att ha och visa upp på byggsamrådet.
Nu har jag pratat med byggsatsleverantören.huggan skrev:
De har 2-glasfönster med U-värde 2,8 på glasen, så kanske måste jag istället köpa 3-glasfönster med 1, 3 som U-värde, det är bättre att räkna på det.
Två fönster med 1,3 som U-värde
En dörr med 1 som U-värde
Mineralull är isolering och är 70mm, men kanske borde vara 95 mm?
tak och golv har 95mm isolering med mineralull, vindpapp, Rockwell-reglar
Om jag tar bort 20cm runt hela huset för isolering och innervägg av gips etc blir måtten: väggar på långsidorna: 4960x3300mm och kortsidorna 3960x3300mm
går det att räkna på det här??
Jag vet inte om de är kopplade, men det lutar väl mot att jag måste köpa andra fönster med 3-glas.huggan skrev:
Jag ser nu också att invändig höjd är 2,95
så måtten är 4960x2950 för långsida och 3960x2950 för kortsida.
Fönster:
1 st (120 x 100 cm) 2-luft, 2-glas isolerruta, öppningsbara, inkl. vit aluminiumspröjs
mellan glasen.
2 st (60 x 40 cm), 1-luft, 2-glas isolerruta, öppningsbart.
Dörr:
1 st (90 x 195 cm) med fiskbensmönster inkl. snedställd 2-glas isolerruta, cellplastisolerad, cylinderlås, trycke och cylinder med tillbehör. Dörren är monterad med karmskruv.
Produkter som diskuteras: "cylinderlås"
Cylinderlås
Cylinderlås är den mest använda låstypen i modern tid och är standard för alla typer av dörrar, från bostäder till kommersiella byggnader. Detta lås använder en cylinder som låses och låses upp med en nyckel. Cylinderlåsets design
Läs mer
Tusen tack! Det betyder att vi måste ha tjockare isolering, bättre fönster och dörrar, jag tror också att jag måste visa hela beräkningen i anmälan. Så här står det i kommunens checklista för Attefallshus:huggan skrev:
U-värdeberäkning (Um)
Genomsnittligt värde får vara högst 0,33 W/m2K
Det är ju bara hälften av byggsatsen i original
Är det inte lättare att välja en byggsats som marknadsförs som Attefalls-byggnad?
Ska du använda det som komplementbostadshus så gäller ju energikraven. Men ska du verkligen det? Med kök och toa etc?Villavilse skrev:
Är det en gäststuga behövs inte det enligt min tolkning av Boverkets regler. Då är det en komplementbyggnad istället.
http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/attefallshus/