Hej.
Jag är ny här på forumet och tycker att det är helt fantastiskt med all samlad kunskap!
Nu behöver jag hjälp med att identifiera en mystisk typ av panel.
Vårt hus är byggt 1963 av HSB. Panelen är något slags blandning av fasad panel och lockpanel. Både "lock" och "täckbräda" är fasad på båda sidor. De har hålkäl på baksidan. Monterad ser den ut som en nättare variant av herrgårdspanel. Väldigt snygg.
Är det någon som vet vad den kallas och, framför allt, om den går att få tag på någonstans? Det är en hel del som behöver bytas.
Med vänlig hälsning,
//Eric
Jag är ny här på forumet och tycker att det är helt fantastiskt med all samlad kunskap!
Nu behöver jag hjälp med att identifiera en mystisk typ av panel.
Vårt hus är byggt 1963 av HSB. Panelen är något slags blandning av fasad panel och lockpanel. Både "lock" och "täckbräda" är fasad på båda sidor. De har hålkäl på baksidan. Monterad ser den ut som en nättare variant av herrgårdspanel. Väldigt snygg.
Är det någon som vet vad den kallas och, framför allt, om den går att få tag på någonstans? Det är en hel del som behöver bytas.
Med vänlig hälsning,
//Eric
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Du kan ta med dina bitar till en bra brädgård så hyvlar dom till det där åt dig för en mindre summa.
Jag har sett panel på min brädgård som ser ut som brädan till höger, fast då sätter man en tunn läkt mellan varje, bakom falsen. Borde se likadant ut när det är klart.
Har ingen aning om vad den heter.
Har ingen aning om vad den heter.
HSB har haft lite egna specialare, kan vara någon "hsb-panel" de fått tillverkad åt sig. Någon brädgård/hyvleri borde kunna hyvla till det. Vad det kostar isf har jag ingen aning om.
(Inte bara HSB förresten, panelen på min förra kåk hette tydligen "ABV-panel".)
(Inte bara HSB förresten, panelen på min förra kåk hette tydligen "ABV-panel".)
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Förutom normalt pris för panelen en ställkostnad på 600-1000 kr typ.
Ah, inte värre än så. Gott. Får kolla runt i Kungsbackatrakten om det finns någon som kan lösa det. Förra ggn jag lät såga upp nåt var det ett foder och då använde jag Kungälvs Trä, men det är ju löjligt långt att åka.
Har också funderat på om det är en HSB-specialare. Våra hus var bostadsrätter fram till mitten av 1970-talet.
Har också funderat på om det är en HSB-specialare. Våra hus var bostadsrätter fram till mitten av 1970-talet.
Klicka här för att svara