8 873 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Skjul till åkgräsklippare, dvs gräsklippargarage.
Hej!
Jag vill bygga ett skjul till vår åkgräsklippare, för att skydda mot regn, gärna vinter, och till viss del mot stöld. Tänker mig ett litet gulligt "minihus" med gamla tegelpannor och stående plank som målas i nån tjusig färg.
Däremot inget golv, bara singel. Således får plankorna sluta nån eller ett par decimeter över jord. Ger detta gräsklipparen ett tillräckligt skydd under vintern? Förutsatt att jag sköter snöskottningen ordentligt?
Bör jag gjuta plintar eller räcker det med jordankare? Det är ganska utsatt för vind. Eventuellt kan jag ju dra i sex jordankare istället för fyra, om det gör någon skillnad. Vet inte storleken på skjulet så här på rak arm, men tänk er att jag vill kunna rulla in en inte särskilt stor åkgräsklippare, utifrån. Jag själv ska alltså inte få plats därinne när klipparen är där, det ska bara rymma klipparen.
Snötyngden tror jag inte blir problem då jag tänker mig ett hyfsat robust tak med minst 40 graders lutning, men det är helt ok om ni tror annorlunda.
Tacksam för alla råd och åsikter!
PS Jag antar att det är samma regler som för friggebod när det kommer till antal meter från tomtgränser och sånt...?? Nu tror jag det är helt ok för grannen om jag bara frågar, men ändå.
Jag vill bygga ett skjul till vår åkgräsklippare, för att skydda mot regn, gärna vinter, och till viss del mot stöld. Tänker mig ett litet gulligt "minihus" med gamla tegelpannor och stående plank som målas i nån tjusig färg.
Däremot inget golv, bara singel. Således får plankorna sluta nån eller ett par decimeter över jord. Ger detta gräsklipparen ett tillräckligt skydd under vintern? Förutsatt att jag sköter snöskottningen ordentligt?
Bör jag gjuta plintar eller räcker det med jordankare? Det är ganska utsatt för vind. Eventuellt kan jag ju dra i sex jordankare istället för fyra, om det gör någon skillnad. Vet inte storleken på skjulet så här på rak arm, men tänk er att jag vill kunna rulla in en inte särskilt stor åkgräsklippare, utifrån. Jag själv ska alltså inte få plats därinne när klipparen är där, det ska bara rymma klipparen.
Snötyngden tror jag inte blir problem då jag tänker mig ett hyfsat robust tak med minst 40 graders lutning, men det är helt ok om ni tror annorlunda.
Tacksam för alla råd och åsikter!
PS Jag antar att det är samma regler som för friggebod när det kommer till antal meter från tomtgränser och sånt...?? Nu tror jag det är helt ok för grannen om jag bara frågar, men ändå.
I USA är det vanligt med ett skjutbart tak på små garage till åkgräsklippare. Då kan man köra ända in i garaget utan att putta. Ungefär såhär, fast byggt i trä:
http://www.restockit.com/rubbermaid-large-plastic-slide-lid-outdoor-storage-shed-num-rhp3752.html
De hemmabyggda varianterna har ofta hela taket i ett stycke skjutbart bakåt, dvs när det är stängt ser taket normalt ut.
Fördelarna är bekvämlighet och små ytterdimensioner men funkar nog inte med tegelpannor då det blir ganska tungt.
http://www.restockit.com/rubbermaid-large-plastic-slide-lid-outdoor-storage-shed-num-rhp3752.html
De hemmabyggda varianterna har ofta hela taket i ett stycke skjutbart bakåt, dvs när det är stängt ser taket normalt ut.
Fördelarna är bekvämlighet och små ytterdimensioner men funkar nog inte med tegelpannor då det blir ganska tungt.
Redigerat:
Jäklarns, det där var smart. Om jag kostar på det ett plåttak kanske det skulle gå att göra så. Har börjat googla på "lawn mower shed plans" nu så får vi se vart det barkar. Tack för inspirationen!
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Jula har dessa också
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=Ryggåsbeslag
Sett några båtskjul byggda med likadana beslag
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=Ryggåsbeslag
Sett några båtskjul byggda med likadana beslag
Den kan nog passa bra på mitt skjul den... Tack så mycket!
Någon som har åsikter om jordankare räcker eller om det krävs gjutna plintar? Höjden blir max 130 cm. Ingen risk att vinden lyfter hela bygger ur marken om man gör det lätt för sig med jordankare?
Någon som har åsikter om jordankare räcker eller om det krävs gjutna plintar? Höjden blir max 130 cm. Ingen risk att vinden lyfter hela bygger ur marken om man gör det lätt för sig med jordankare?
Klicka här för att svara