Hej!

Planerar att bygga en carport som Attefallshus till sommaren/hösten.
Carporten hamnar 1 meter från huset och eftersom huset ligger 5 meter från vägen som ligger på grannens mark med servitut behöver jag förstås hans skriftliga tillstånd, men det ska nog inte vara några problem.

Men jag undrar hur man beräknar ytan på Attefallshuset?

På Boverkets sida

http://www.boverket.se/sv/PBL-kunsk...ementbyggnad-max-25-m-sa-kallat-Attefallshus/

står det: Det är den area som byggnaden upptar på marken som räknas. Om taksprångets horisontella djup är mindre än 50 centimeter räknas det inte in i byggnadsarean. Taksprånget är den del av yttertaket som sticker ut utanför ytterväggen. Sticker det ut mer än 50 centimeter räknas hela taksprånget in.

Hur ska jag tolka det? Är det då det totala takutsprånget när man lägger ihop alla sidor eller är det varje sida som får vara högst 50 cm? Om man bygger nåt som är 5x5 m stort och sen har typ 40 cm utstick per sida så täcker man ju en yta av 5,4x5,4 = 29 kvm drygt.

Det är väl per sida de menar?

Jo, jag hoppas ju det. :)
Ser dessutom att jag räknat fel.
Det blir ju 5,8x5,8 = 33,6 kvm.

Är inne på att bygga ett attefallshus men hur menar de egentligen? Ser att ni har diskuterat detta med takutsprång innan men kom ni till någon klarhet? 50 cm sammanlagt eller 50cm per sida? På boverket är det oklart tycker jag.

Det är 50 cm per sida.

Tack för snabbt svar:D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.