Hej !

jag kom över en timmervagn som gjorts om till enkelt hus med en stålkonstruktion som stomme.
nu vill jag bygga ett isolerat hus med alla förnödenheter av den.

funderar ifall jag ska ha kvar stålkonstruktionen (<-- utgör både golv väggar och tak) .
kan jag då isolera den, eller blir det fukt ifrån stålet ?? eller måste jag isåfall separera stålkonstruktionen från vagns-underedet - så att inte kylan leds från den del där julen sitter till den del som är isolerad och uppvärmd??

eller är det lättare att bah ta bort hela stålkonstruktionen och bygga i helträ direkt på underedet ? :what:

en tanke jag haft är att såga av stålkonstruktionen från underedet och sätta en rejäl balk där för att köldbryggan till viss del hävs.

andra tips och tankar mottages såklart också kring detta -lite ovanliga- projekt :D

MVH Emil

Stål är difftätt. Isolerar du den så kan inte kondens ta sig förbi plåten. I båtsammanhang finns det olika skolor.

Stenull direkt mot stålet. Sedan panel eller nåt. Tanken är att ev kondens kan rinna nedåt då stenull är kapilärbrytande.
Platonmatta mot stålet sedan stenull och så vidare. Tanken densamma som ovan men att platonmattan underlättar.

Båda ovanstående sätten räknar med kondens och antar att vattnet rinner ner i slaget där det kan pumpas ut.

Polyuretanskum i ett 50-100mm skikt direkt mot stålet. Innanför det någon garnering med stringlers och panel.
Tanken är att skummet isolerar så bra att det inte blir kondens. Vissa påstår att det bildas syror mellan stål och skum. Att det kan bli svåra rostskador på sikt. Kan vara skitprat. De frälsta pratar om hur fantastiskt bra det isolerar. Kan vara skitprat det med :)

Bygga luftspalt som ventileras med uteluft. Innanför denna isolering och panel. Fungerar om lådan hålls varm samt välventilerad.

Det sammanfattar väl lite vad som kan sägas om kondens. Har säkert missat flera andra sätt.

Personligen skulle jag nog såga bort stålet jäms med underredet och bygga upp det i trä. Det blir betydligt enklare att hantera fukten. Som bonus så blir det troligen mycket lättare då stål väger mycket mer än t ex björkplyfa.

mvh Findus

• Gilla
evinda
  • Laddar…
Tack !

Jag kanske inte var tydlig med att det endast rör sej om tunna järnbalkar som utgör "stålkonstruktionen" - alltså ingen plåt inblandad. (ser ut lite som en bur för sascuat för tillfället) :-) ..
vet inte ifall det blir så mycket tyngre med stål- än ett trä -regelverk, med tanke på att man behöver bygga en ordentligt stadig konstruktion med träet för att det inte ska röra sej för mycket när man kör med vagnen.. men främst så spara jag tid med att spara stål-regelverket att bygga på.

kan man ha organisk isolering i detta bygge?
hjälper det om jag avskiljer stålregelverket från vagnsunderedet med en träbalk för att ta bort köldbryggan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.