Jag har ett förråd, 2.4x2.8 där jag vill kunna ha kläder, papper, elektronik (avstängt, typ en skrivare), som jag vill ska överleva utan att bli fuktskade. Jag har två frågor:
Fråga 1 - Väggarna + tilluft
Jag tänkte efter råd jag fått isolera det, och sätta ett litet element under fönstret. Väggarna är papp invändigt, så där tänkte jag sätta isolering, folie och OSB-skiva. Den enda funderingen med det är hur jag får till tilluft. Hittar inget ställe där luft kommer in, eller nåt galler på utsidan. Behöver jag borra ett hål i motstående vägg? Se bild. Utsidan är nån vågformad plåt, ska jag såga i den för ventilen?
(Ursäkta bildkvaliten..)
Fråga 2 - Taket
Taket däremot är nån form av brädor, så där behöver fixas lite. Fick lite tips på Hornbach, men mitt minne är inte så bra, men jag har skrivit ner stegen som jag uppfattade det.
- Borra hål (så högt som möjligt?) för att få in luft bakom isoleringen (Var ska jag borra och hur många hål?)
- Sätt insektsnät i taket (Över hålen eller i hela taket?)
- Sätt masonit (Ska jag sätta en skiva för varje sektion mellan takbjälkarna?)
- Sätt isolering och plast, med hjälp av glespanel cc40. Först skulle jag fästa plasten i ena änden av väggen, och arbeta mig framåt med isolering och plast, och glespanel.
- Slutligen OSB-skiva i taket
- Hur ska jag göra med armaturen?
Tacksam för kontroll om jag missat något vitalt, och framför allt hur och var jag ska borra.
Fråga 1 - Väggarna + tilluft
Jag tänkte efter råd jag fått isolera det, och sätta ett litet element under fönstret. Väggarna är papp invändigt, så där tänkte jag sätta isolering, folie och OSB-skiva. Den enda funderingen med det är hur jag får till tilluft. Hittar inget ställe där luft kommer in, eller nåt galler på utsidan. Behöver jag borra ett hål i motstående vägg? Se bild. Utsidan är nån vågformad plåt, ska jag såga i den för ventilen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Ursäkta bildkvaliten..)
Fråga 2 - Taket
Taket däremot är nån form av brädor, så där behöver fixas lite. Fick lite tips på Hornbach, men mitt minne är inte så bra, men jag har skrivit ner stegen som jag uppfattade det.
- Borra hål (så högt som möjligt?) för att få in luft bakom isoleringen (Var ska jag borra och hur många hål?)
- Sätt insektsnät i taket (Över hålen eller i hela taket?)
- Sätt masonit (Ska jag sätta en skiva för varje sektion mellan takbjälkarna?)
- Sätt isolering och plast, med hjälp av glespanel cc40. Först skulle jag fästa plasten i ena änden av väggen, och arbeta mig framåt med isolering och plast, och glespanel.
- Slutligen OSB-skiva i taket
- Hur ska jag göra med armaturen?
Tacksam för kontroll om jag missat något vitalt, och framför allt hur och var jag ska borra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara