Önskar att bygga ett nytt gästhus på gården då nuvarande har blivit angripit av äkta hussvamp, men Länsförsäkringar vägrar ersätta detta. Undrar i såna fall va som kan bli det billigaste bygget? Vet att det finns lösningar som man kan få hem, moduler eller lösvirke, och sen bygga själv, men är osäker på om jag har tid med det, och när jag googlar finns det så många olika leverantörer av modulhus till exempel och dom flesta har inga priser på sina hemsidor hellre så jag tänkte fråga här om tips och råd.

Det ska vara vinterbonad, ha en kvm yta på mellan 30-50m2, ett sovrum + vardagsrum + kök + toalett/dusch, och annars är det inte så mycket annat som krävs förutom att huset måste vara på plintar.

Enligt ett antal snickare och två byggnadsinspektörer så är tydligen det bästa att riva. Sen har inte huset som står där nu något eget sovrum, vilket jag kanske kunde byggt på, men allt i allt känns det som rivning är mest vettig tyvärr.

Kan du ge en beskrivning av skadorna komplett med bilder? De kan ju ha fel allihopa. Sverige verkar ju ha en kollektiv panik kring hussvamp,

Om du inte får någon ersättning så kanske det är värt att lägga några dagar och tusenlappar på att fixa huset ändå?

Har inga bilder här och nu, men skadan blev upptäckt vid att jag trampade genom golvet för att det var så ruttet, sen drog jag av vinylen och golvskivorna och upptäckte svamp lite överallt i vardagsrummet (som killen från Länsförsäkringar tog med sig prov av och skickade till Pegasus lab som analyserade svampen som äkta hussvamp).

Sen är det ett problem med att den värsta rötan var nära köket vart (som hallen och badet) är gjutet golv på trädkonstruktion och man kan ju se att svampen går inåt den vägen, vilket om man skulle riva golvet på något snyggt/smidigt sätt skulle bli lite jobbigt, fast inte omöjligt det hellre. Sen sa en byggnadsinspektör att om killen som ska bo där, som har astma, så var vi också tvungen att riva skorstenen då svampen kunde hålla till där också. Generellt verkar det bara vara problem, dessutom läcker det in från taket nånstans, fast det beror säkert bara på att dom har använt spik på plåten på taket och att någon eller flera hål tar in vatten genom taket och ner på vinden och ner i vardagsrummet, kan säkert fixas vid att sätta dit farmarskruv istället.

Allt i allt känns det lättare att riva och bygga nytt, men du har ett poäng, och jag ska undersöka mera.

Det där kan hänga ihop. För att svamp ska växa krävs fukt, värme och näring. Takläckaget kan vara det som tillför fukt. Kolla särskilt skorstensanslutningen, det är en känslig punkt.

Jag skulle inte svära på att skorstenen måste rivas. Kanske räcker det att torka ur den ordentligt? Jag skulle läsa på ordentligt, gärna på norska sidor om hussvamp.

Kanske går det att behålla den gjutna konstruktionen men byta dåligt trä under.

Tror inte det hänger ihop egentligen för det är så man knappt ser två fläckar i taket i vardagsrummet och dom är inte direkt fuktiga, bara ser så ut, alltså inte så det rinner ned i vardagsrummet, jag tror mer att det är för att huset ligger i en svacka och att det har byggt sig upp fukt underifrån tyvärr. vilket är varför jag eventuellt tänker bygga på plintar om något annat.

På din fråga om kostnad så räkna med ca 15tkr/m2 om ni kör plintgrund och redan har v/a till platsen. Gör ni saker själva kanske billigare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.