6 464 läst ·
4 svar
6k läst
4 svar
Karmmått för dörr
Mitt garagebygge går framåt och nu sätter jag upp panelen. Har dock inte köpt någon dörr ännu och för att inte bli stående med panelspikandet så tänkte jag regla upp för en dörr och fortsätta med panelen efter det.
Jag har nu bestämt att hitta en dörr med karmmåtten 21x10 och min fråga är då vilka avstånd som reglarna ska sitta på. Några cm större n 21x10 eller finns det en marginal inräknat i karmmåtten så att jag helt enkelt ska regla exakt 210 x 100 cm?
Jag har nu bestämt att hitta en dörr med karmmåtten 21x10 och min fråga är då vilka avstånd som reglarna ska sitta på. Några cm större n 21x10 eller finns det en marginal inräknat i karmmåtten så att jag helt enkelt ska regla exakt 210 x 100 cm?
Produkter som diskuteras: "panelspikandet"
Panelspik
Panelspikar är särskilt utformade för att användas vid montering av paneler, såsom träpaneler, gipsplattor eller liknande. De är oftast lite längre och har ett mindre huvud, vilket gör att de kan sjunka in i panelen och bli mindre synliga.
Läs mer
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Du ska regla upp karmmåttet.Fredric1 skrev:Mitt garagebygge går framåt och nu sätter jag upp panelen. Har dock inte köpt någon dörr ännu och för att inte bli stående med panelspikandet så tänkte jag regla upp för en dörr och fortsätta med panelen efter det.
Om du ska ha en 10x21 dörr så skall hålet vara 1000x21000 mm.
Yttermått på karmen är ca 1-2 cm mindre på höjden och lika mycket på bredden.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden