Byggahus.se

Armering i kantbalk

1. T
    Medlem · 29 inlägg

Tommy_s85

Medlem
    Hej!

Äntligen har jag kommit igång med mitt garagebygge! Dags för armeringen :)
    Min kontrollansvariga tycker att jag ska lägga 3 st armeringsjärn (12mm) i botten på kantbalken, samt köra med villabyglar/kantbyglar c/c 80-90 cm. Brukar man inte köra 4 järn i en kvadrat vanligtvis? Känns lite fattigt att inte ha något i ovankant av kantbalken.

Ska mura 1 hel vägg + 2 halvor med leca, då den delen av garaget kommer under mark. Borde jag ha mer armering i kantbalken på dom sidorna? Låta några armeringsjärn gå upp från voten för att förankra lecan i eller räcker det med bruket? Hela bakre väggen kommer att vara under mark (sand) minst 2 meter högt.

Plattans mått 7,6x8
    Kantbalken 300 mm bred, 200 mm djup.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det med kantarmeringen kan göras på fler sätt , andra kan det , det med att sätt upp några
    järn som går in i stenarna är mycket bra , dom kan ju inte flytta sig då , andra säger att det behövs inte , men varför inte , mentalt lugn för dig själv

3. J
    Medlem · Blekinge · 9 732 inlägg

justusandersson

Medlem
    Placeringen av den längsgående armeringen beror på hur kantbalken är upplagd. Är balken upplagd i ändarna är det nödvändigt med armering i underkant. Däremot tycker jag att det blir svårt att få byglarna att hålla sig på plats utan något järn i överkanten också. Jag hade nog lagt dit två stycken. Det kan aldrig bli sämre med det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.