Hej!

Äntligen har jag kommit igång med mitt garagebygge! Dags för armeringen :)
Min kontrollansvariga tycker att jag ska lägga 3 st armeringsjärn (12mm) i botten på kantbalken, samt köra med villabyglar/kantbyglar c/c 80-90 cm. Brukar man inte köra 4 järn i en kvadrat vanligtvis? Känns lite fattigt att inte ha något i ovankant av kantbalken.

Ska mura 1 hel vägg + 2 halvor med leca, då den delen av garaget kommer under mark. Borde jag ha mer armering i kantbalken på dom sidorna? Låta några armeringsjärn gå upp från voten för att förankra lecan i eller räcker det med bruket? Hela bakre väggen kommer att vara under mark (sand) minst 2 meter högt.

Plattans mått 7,6x8
Kantbalken 300 mm bred, 200 mm djup.

L
Det med kantarmeringen kan göras på fler sätt , andra kan det , det med att sätt upp några
järn som går in i stenarna är mycket bra , dom kan ju inte flytta sig då , andra säger att det behövs inte , men varför inte , mentalt lugn för dig själv

Placeringen av den längsgående armeringen beror på hur kantbalken är upplagd. Är balken upplagd i ändarna är det nödvändigt med armering i underkant. Däremot tycker jag att det blir svårt att få byglarna att hålla sig på plats utan något järn i överkanten också. Jag hade nog lagt dit två stycken. Det kan aldrig bli sämre med det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.