Jag vill isolera taket och har läst alla era beskrivningar men de är för krångliga för att jag ska förstå dem. Yttertaket är av plåt. Innanför sitter någon sorts plastfolie (tror jag det heter. Sedan takstolar som har en nivåskillnad från ena sidan till den andra om ca 50 cm. Jag, som är gammmal och dum (tydligen när jag läser era råd) trodde att jag bara kunde lägga in ett innertak på de tvärgående takbjälkarna och trycka in isolering ca 10 cm och lämna luft ovanför den. Så gjorde jag när jag byggde friggebod för ca 30 år sedan och det har aldrig varit något problem. Duger inte det längre? Förklara för en totalt okunnig hur jag ska göra?

Det beror på... Skall du värma upp förrådet, ibland eller alltid, och i så fall till vilken temperatur? Har du någon isolering i väggarna? Vill du bara ha lite isolering i taket men ingen (eller mycket sporadisk) uppvärmning kan du göra som du hade tänkt. Jag är också gammal, men ser inte det som någon nackdel, i varje fall inte på ByggaHus.

• Gilla
Tildur
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det beror på... Skall du värma upp förrådet, ibland eller alltid, och i så fall till vilken temperatur? Har du någon isolering i väggarna? Vill du bara ha lite isolering i taket men ingen (eller mycket sporadisk) uppvärmning kan du göra som du hade tänkt. Jag är också gammal, men ser inte det som någon nackdel, i varje fall inte på ByggaHus.
J justusandersson skrev:
J justusandersson skrev:
T Tildur skrev:
Jag vill isolera taket och har läst alla era beskrivningar men de är för krångliga för att jag ska förstå dem. Yttertaket är av plåt. Innanför sitter någon sorts plastfolie (tror jag det heter. Sedan takstolar som har en nivåskillnad från ena sidan till den andra om ca 50 cm. Jag, som är gammmal och dum (tydligen när jag läser era råd) trodde att jag bara kunde lägga in ett innertak på de tvärgående takbjälkarna och trycka in isolering ca 10 cm och lämna luft ovanför den. Så gjorde jag när jag byggde friggebod för ca 30 år sedan och det har aldrig varit något problem. Duger inte det längre? Förklara för en totalt okunnig hur jag ska göra?
Nu skriver jag här för jag kom ingens när jag tryckte på svara. Väggarna är isolerade med ca 10 vm isolering. Det enda jag vill uppnå är ett frostfritt förråd för färg och växter.

T Tildur skrev:
trodde att jag bara kunde lägga in ett innertak på de tvärgående takbjälkarna och trycka in isolering ca 10 cm och lämna luft ovanför den. Så gjorde jag när jag byggde friggebod för ca 30 år sedan och det har aldrig varit något problem. Duger inte det längre?
Jo visst duger det!
Men din beskrivning är lite svepande.
I korthet så är 10 cm isolering i väggar och tak halt tillräckligt för ett litet förråd.
Men du måste nog ha en värmekälla också, t.ex. ett el-element med termostaten satt på 5 - 10 °C.

Hur du tekniskt löser isolering, vindspärr, luftspalt osv är en annan sak.

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
För ditt ändamål kan man göra det väldigt enkelt. Alla svåra problem uppstår först när man börjar värma upp byggnader till normal rumstemperatur.

Isolering blir dock effektivare om den är inrymd mellan lufttäta skikt av t.ex. vindväv. Man bör inte sätta plastfolie på insidan av en byggnad som inte ska värmas till högre temperatur än 5-10 °C, eftersom det ofta inträffar att en sådan byggnad är kallare inne än vad det är ute.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
T Tildur skrev:
Nu skriver jag här för jag kom ingens när jag tryckte på svara. Väggarna är isolerade med ca 10 vm isolering. Det enda jag vill uppnå är ett frostfritt förråd för färg och växter.

T Tildur skrev:
Väggarna är isolerade med ca 10 vm isolering. Det enda jag vill uppnå är ett frostfritt förråd för färg och växter.
Igen: bara för att du isolerar väggar och tak så är det ingen garanti för att det blir frostfritt.
Sätt in ett litet element också, kanske en så kallad frostvakt, så blir det säkert bra!

Vit frostvakt eller litet element för inomhusbruk med temperaturvred på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/frostvakter/frostvakt-417013/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.