Har planer att bygga en friggebod ca 4,2x3,5 m. Har räknat på det och får fram att lösvirke verkar bli billigast.

Grunden tänkte jag lägga grus och sedan trädgårdsplattor. På dessa tänkte jag bygga en ram av tryckimpregnerat med syll under virket och sedan blir det råspontsvirke till golv i friggeboden.

Någon gång i framtiden planerar jag att bygga en bastu i en del av friggeboden men till en början kommer det vara förråd för flyttkartonger som jag vill få bort från garaget.

Mina frågor är:
- svärfarsan tyckte jag skulle lägga trädgårdsplattor under hela bodens yta. Jag hade istället tänkt på under reglarna enligt de föreskrifter som är brukligt. Vad tycker ni?
- ska jag bygga botten i tryckimpregnerat eller ska jag välja ”vanligt” virke?
- med tanke på att jag vill göra bastu i boden framöver behöver jag isolera golvet då direkt eller är det bättre att isolera mellan pärlsponten och bastugolvet?
- om jag ska isolera direkt hur gör jag det på bästa sätt? Kan jag lägga åldersbeständig plast på trädgårdsplattorna och sedan lägga isoleringsskivor mellan golvreglarna och sedan pärlspont på det eller finns det någon bättre teknik?

Dimensionen på golvreglarna tänkte jag 45x120.

Tacksam för svar!

/Tomas

• Gilla
PålB
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.