Hej

Har en enplans tegelvilla (70-tal) på krypgrund. Ska installera bergvärme men vill inte ha pumpen och vattentank inomhus då det är lite dåligt med plats.
Tänkte istället bygga ett litet hus utanför i anslutning till villan. Den lilla pumpboden måste ju vara såpass isolerad att den håller över nollan, kanske till med minst sju grader.
Antingen gjuter jag en platta som den ska stå på eller så blir det plintar. Min fråga är bara ska man så att säga bygga ett helt eget hus med fyra väggar eller ska man bygga tre väggar och "ansluta" dem till villans yttertegelvägg? Om man går på treväggarslösningen hur blir då isoleringsvärdet. fungerar teglet då som en köldbrygga och är det ett problem om man vill hålla nog varmt för en CTC bergvärmepump.

Bor strax söder om Göteborg nära kusten så vintrarna är normalt inte särskilt stränga.

L
Det blir ett teknikrum , har ett i skåne byggt 4X4 meter på samma vis mot befintlig vägg ,med lätbetong och 20 cm isolering i tak
Inga element monterade ännu , behövdes inte denna vinter , VP , tank och VVB + rör , höll
+ 10C - + 15C
Ta till lite storlek , det går åt mer utrymme än du tänker , jag har även målarfärg och annat där

L Liteavvarje skrev:
Det blir ett teknikrum , har ett i skåne byggt 4X4 meter på samma vis mot befintlig vägg ,med lätbetong och 20 cm isolering i tak
Inga element monterade ännu , behövdes inte denna vinter , VP , tank och VVB + rör , höll
+ 10C - + 15C
Ta till lite storlek , det går åt mer utrymme än du tänker , jag har även målarfärg och annat där
Tack för br svar. Så igen isolering i väggar och golv mer än betongen?
Behövde du bygglov?

L
Fråga inte inte så får du inget svar , det går väl enligt min uppfattning som attefallsbit , min del ligger bakom huset 200 m från byväg och ytterligare 700 m från allmän väg .
Under betongen ligger det 30 cm frigolit inget annat

• Gilla
Fråga Ugglan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.