Byggahus.se

Entrètak?

1. B
    Medlem · Västragötaland · 133 inlägg

Blackfear

Medlem
    Hej!
    Jag har letat efter ett entrètak men hittar inget som passar in på höjden över ytterdörren, behöver tips och råd utav proffsen här :) Jag bifogar en bild på hur det ser ut. Jag kanske rent av inte kan ha något tak över dörren?
    Det är 16cm från dropplåten till takfot.

.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_4278.jpg

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Hur långt går takfoten ut , dörren är väl 80 eller 90 cm blad på , sitter hängrännan i liv med underkant takfot

3. B

Blackfear

Medlem
    Takfoten går ut 47cm plus rännan, Det är 90cm dörrblad. Stämmer bra med rännan tror jag om jag förstår dig rätt.

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Blir nog svårt
    Eftersom det är kort mellan dörr och takfot så är det problem med att få plats där , finns inget som passar , alla är lutande utåt , inte säker men tror du får mäta upp hur du kan få till med fäste i takfoten ( se efter hur takstolarna ligger , syns nog spikar där brädorna är spikade )
    Med någon form av konsol i takfoten och börja bygga taket strax under hängrännan , med kanske lite snedställning nedåt efter en halv meter
    Annars bygga ut i samma bredd som räckena från väggen , det blir svårt det med när hela bredden är ca 220 cm , svårt att finna något som håller på den spännvidden , med ev , snö och is på

5. B

Blackfear

Medlem
    Jag tror också att det kommer bli svårt att få till något bra som håller, takfot plus rännan skyddar halva dörren vid regn, lite tråkigt när det kommer stänk upp på dörrbladet vid regn.

6. vojma
    Medlem · Norrbotten · 2 587 inlägg

vojma

Medlem
    Mitt bästa råd är att öppna upp hustaket och bryta in brotaket där. Att bygga ett tak under de premisser du nämner kommer inte att bli bra, varken byggnadstekniskt eller estetiskt.

Bildexempel: http://www.jerabygg.se/hammaren.htm

7. J
    Medlem · Blekinge · 9 705 inlägg

justusandersson

Medlem
    Jag tror att det blir svårt att göra något som blir bra och samtidigt inte kostar rätt mycket pengar. Ett taksprång på 47 cm är inte så dåligt. Det enda som skulle kunna ändra den bedömningen är att dörren har ett vädermässigt utsatt läge. Typ västerläge på Öckerö.

8. E
    Verktygstokig · 739 inlägg

epw

Verktygstokig
    Jag hade samma problem som dig fast jag hade 18 cm att gå på istället för 16 cm som dig. Jag köpte ett riktigt slimmat entrétak från designtak. Konsolen jag valde heter flat och den får du också plats med trots att det är tight. Bifogar ritning.

9. P-plats
    Medlem · Västra Götaland · 2 310 inlägg

P-plats

Medlem
    Jag hade samma problem men jag udrar om jag inte hade mer utrymme och inget fönster att ta hänsyn till.

Tänkte i alla fall dela med mig om hur jag gjorde.
    Så här så det ut innan:

huset050.jpg

Började att göra takstolarna av 45x45 och 45x95 som jag limmade ihop för att öka hållfasthet:

huset055.jpg

Limmade även råsponten för att ytterligare öka hållfastheten innan taket målades och monterades:

huset059.jpg

Inte helt klart men här får ni en uppfattning om hur det blev:

huset071.jpg

10. B

Blackfear

Medlem
    Öppna upp hustaket vill jag dock inte göra, känns som att det kommer bli kostsamt. Det jag har gjort är att jag har vaxat dörren pga utsatt läge och hoppas på att den håller något år extra om jag vaxar den varje år. Ja 47cm känns helt ok ändå, mätte på de olika entretaken och de bygger bara ut ca 15cm utanför hängrännan om jag hade fått plats med en sådan.

11. B

Blackfear

Medlem
    Den som bygger 146mm på höjden bör fungera fint, var kan man köpa det taket?

12. B

Blackfear

Medlem
    Det ser bra ut men tror dock inte att jag kan bygga något sådant utan att få öppna upp mitt tak.

13. E

epw

Verktygstokig
    Finns på flera ställen bl a. Badshop, bygghemma och byggmax. Priset är i regel detsamma. Skulle däremot inte rekommendera badshop (verkar vara samma företag som bygghemma.se). Blev riktigt besviken på deras kompetens då kundtjänst består av dryga ungdomar som saknar taktkänsla. Samt en frakt som flyttades fram flera gånger.

Produkter är jag dock väldigt nöjd med. Supersnygg. Kanske inte hör till dom billigaste taken men inte heller dom dyraste. 3,5-4-tusen är väl inte så mycket om de ändå är det första man ser när man kommer hem till någon.

14. B

Blackfear

Medlem
    Kanon tack, har du någon bild på hur det blev?

15. E

epw

Verktygstokig
    Ska se om jag kommer ihåg att knäppa en bild imorgon så ska du få se.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.