Hej!
Jag ska bygga ett 10-12 kvm förråd intill några tallar. Tänkte göra grunden med träbalkar på plintar. Problemet är att det är alldeles för mycket ytliga rötter i marken för att det ska gå att gräva för markplint. Att lägga betongplattor på marken blir inte heller bra, de lutar åt alla möjliga håll.
Jag har svårt att ta in en grävmaskin som gräver bort rötterna.

Jag funderar på att lägga en duk rakt på marken och sedan makadam typ 75 mm som jag paddar och sedan plattor ovanpå. Och så balkarna på dessa.

Eller finns det nån bättre lösning?

tommib
Välkommen till forumet!

Beroende på markförhållandena kanske en skruvad lösning som t.ex. slutagräv kan vara något.

Är tallarna levande? I så fall kanske 75 mm makadam är i minsta laget. Visst, det tar tio år men sen har du rötter som lyfter boden.

• Gilla
Mårten Hansson
  • Laddar…
Tack!
Och tack för tipset. Jag ska prova med jordankare typ de som Jula har.

tommib
Prova absolut dem. Tänk dock på att det kan vara rätt tungt att få ner dem. Slutagräv och andra liknande firmor kör med jordborr. När du ska skruva ner dem kan jag rekommendera ett järnrör som passar i hålen på skruven, av lämplig längd. Ett kort först när du skruvar de första varven, ett längre sen när det blir tyngre. Att skruva med något mellan balkskorna gör att de böjer sig (har provat).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.