Vårt hus ligger ca 2-3m nedanför vägen och därför funderade vi på att bygga ett dubbelgarage i väg-nivå med en sutterängvåning under med matkällare och hobbyrum. Funkar det med leca till väggarna eller måste man gjuta väggarna? Vad kostar det med ett betongbjälklag på ca 60kvm?

Visst går det att bygga så, men jag rekommenderar starkt att ni tar kontakt med en konstruktör för att få en vettig uppskattning .

Ja, vi kommer att anlita en konstruktör för att fixa till det, men just nu är jag mest ute efter ett överslag för att kunna räkna på vad det kommer att kosta i runda slängar.

Jag har ett suteränghus där jag byggt ut källaren. Jag har ingång ifrån översidan och parkerar på nya källartaket. Jag har byggt i Leca och det står kvar än i dag efter 20 år. Armerade yttterväggarna, kommer dock inte ihåg om det var vart 3:e varv. Med ett valv på 10 cm går det åt 6m3 betong till valvet. Till plattan, en våning ner, går det åt lite mer, drygt 8 m3 med kantbalk. Vad betongen kostar kan du kolla med någon leverantör i närheten. Valvet skall även armeras, gissar på 20 cm rutor om du har mellanväggar under. Jag tror du skall kunna bygga med Leca om den armeras, för du kommer väl inte att bygga ända ute vid vägen. (Där blir väl marktrycket högre). Förmodar att kommunen kräver att bilen skall kunna parkeras mellan gatan och garaget.

Ska du ha hiss ner sen eller? =)
Häftig lösning om du gör det iaf.

S Sword2 skrev:
Vårt hus ligger ca 2-3m nedanför vägen och därför funderade vi på att bygga ett dubbelgarage i väg-nivå med en sutterängvåning under med matkällare och hobbyrum. Funkar det med leca till väggarna eller måste man gjuta väggarna? Vad kostar det med ett betongbjälklag på ca 60kvm?
Hur blev det?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.