Hej en fråga.

Husets tak är valmat 22grader.
Kommer det se konstigt ut om man bygger ett garage med sadeltak 22graders?

De byggsatser jag har hittat med garage+carport är sadel med valmöjligheten att få 22grader.

Skall de sitta ihop?

Nä fristående, någon enstaka meter ifrån varandra.

Jag tror inte det ser konstigt ut, i vårt område har rätt många hus mansardtak men jag har nog aldrig sett ett garage med ett...

Vi bygger en gäststuga nära huset. Huset har sadeltak och gäststugan valmat. Tycker det blir fint.

Det finns andra sätt än via takformen att få byggnader att se ut som om de hör ihop. Till exempel med hjälp av färger, fasadmaterial, fönsterkaraktär, dörrtyp osv. Annars är det inte omöjligt att åstadkomma ett valmat tak även på ett byggsatsgarage. Min erfarenhet av prefab garage är att väggarna brukar vara element, liksom färdiga takstolar men att överbyggnad i övrigt är lösvirke. Det största problemet är troligen att ett valmat tak helst skall ha ett riktigt undertak med råspont och papp.

Hur stort garage pratar vi om? Vår stuga är strax under 40kvm och då är ju inte det valmade taket jättebesvärligt att konstruera.

Jag skulle inte bygga ett garage med valmat tak.

För att man skall kunna köra ut och fara iväg till arbetet på mornarna utan att tvingas hacka bort snö och is först så skall ju garagedörrarna om möjligt vara på en gavel.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Nu är det ju lite skillnad på var man bor när det gäller snömängden.

Jag tycker nog att det skulle ge ett mer komplett och stilrent uttryck med valmat tak, speciellt om takhöjden är samma. Men kommer se helt okej ut med sadeltak om takmaterial och fasad är lika.

Valmat är fint för det ger ett så smäckert intryck, därför vi valde det till stugan. Och lätt att ha öppet upp till nock...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.