Byggahus.se

Ombyggnad av Garage --> Lght, tankar&åsikter tack!

1. B
    Medlem · 16 inlägg

Bettan85

Medlem
    Hallå!

Efter att ha varit i ridån här på forumet ett tag är det nu dags för att ta steget att skriva av sig med en fråga.
    Står idag med en fastighet vars garage är i dåligt skick. taket är inte längre tätt vid ytterväggen, och det är som paper mache där under…. För två år sedan så stämpade vi taket inifrån vilket inte är hållbart i längden, garaget går inte att använda som garage och bebos nu av saker. Garaget är i anslutning till bostadshuset.

Nu till saken. Jag med familj känner inget behov av att ha ett garage, då det endast används som förråd. Vi kan däremot tänka oss att använda det som en lägenhet och hyra ut det.
    I dag så är garaget 1 meter smalare än huset, och står två meter ifrån gränsen(se bild), Detaljplanerat område, grannens tomt är avstyckad från vår för 5 år sedan.
    Har varit i kontakt med kontoret som tar hand om bygglov etc. och dom säger att om jag vill ändra byggnaden krävs bygglov, grannen har inget emot det.
    Det jag önskar göra är alt1.
    Höja taket 1-1.5m
    Bredda så det går i liv med huset, dvs 1m på ena sidan.
    sänka plattan 300mm, för att få högre i takhöjd.
    Tanken går i Y-tong 400mm lågenergiblock som vägg, takås med 400mm isolering i tak, plåttak (plåttak på befintlig fastighet), och 300mm isloering under plattan med golvvärme, kopplat ifrån undercentralen i befintlig källare vid fastigheten.
    Den som jag varit i kontakt med på kontoret säger däremot att om vi skall göra något sådant är det inte säkert att det går igenom bygglovsprocessen, då det 1. krävs rivningslov. (lätt fixat) 2. kommer stå för för nära tomten. 2m som nu. det skall vara 4m enligt dom. Förstår inte varför man inte kan riva, och bygga upp något liknande på samma ställe. Står ju idag 2 meter ifrån… suck.

Alt.2 är en kompromiss enligt mig, istället för att bygga om och ansöka om bygglov, så renoverar man garaget, bilar bort plattan, river väggar och tak (tar bort allt egentligen)
    sänker 300mm. och låter det utifrån se likadant ut. Monterar garageport, osv…
    Kanske höjer taket 500mm eller så, då det inte kommer märkas (hoppas vi)
    Då undrar jag, får vi ens renovera, med tanke på det dom sade tidigare? Garaget har stått ju sedan 50-talet fel och vi önskar bara göra det mer modern. Detta alt. kräver ändå om man ska göra det rätt rivningslov, och då behövs bygglov.

Ibland blir man bara så irriterad. Min tolkning är oavsätt vad man gör, så måste jag klippa garaget 2meter. Behöver lite hjälp med hur att gå tillväga.
    Skall man kanske försöka komma i kontakt med någon annan på kontoret?

2. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Hej, och välkommen in "från ridån"..
    Mycket av sådant här handlar ibland om tolkningsfrågor, och då gäller det att vara påläst om vad som verkligen gäller.
    Jag har svårt att förstå varför ni inte skulle kunna få bygglov för det du beskriver, men har ju kanske inte alla fakta klara.

3. B
    Medlem · 16 inlägg

Bettan85

Medlem
    Är det något specifikt du har i åtanke gällande faktan? Ska sätta mig i veckan och rita klart ritningarna men bråkar med studierna, så dessa kan förlänga tiden...
    Är i kontakt med en konsult, Men känns tråkigt att betala 5% av den eventuella kostnaden för detta när kontoret som har hand om dessa frågor ändå skulle kunna vara mer konkreta, hade varit uppskattat om allt redan var objektivt.. du har möjligtvis inte något tips på vart man kan läsa på om ämnet så man blir lite mer kunnig.. pbl gör mig galen, och bbr känns bara som tolkningar och inget vettigt i frågan fås av den.

Det ända jag kan tänka mig sätter käppar i hjulet är att vi vill ha det i liv med huset, defakto så är det ju 6 kvm helt ny byggnad om detta genomförs. Men under konversationen med kontoret tog jag upp specifikt om man endast river det befintliga och bygger upp det igen på samma ställe, samma area. Men var tydligen samma problem då...

4. GoForIt
    Medlem · Jönköpings · 5 126 inlägg

GoForIt

Medlem
    Vad anger man för orsak då?
    För nära tomtgräns? För hög bebyggd area av tomten? Prickad mark? Servitut? Eller vad..

Lägg en tråd i forumet för bygglovsfrågor, så får du mer konkret hjälp med dessa frågor.

5. B
    Medlem · 16 inlägg

Bettan85

Medlem
    Personen i sig skriver att om vi vill bygga om så blir det en avvikelse, dvs om vi river hela garaget och bygger nytt inte säkert att det blir beviljat.
    Personen tar upp att om vi tillämpar det som en attefall tillbyggnad så behövs endast lov från grannen. Men att gå från 50 kvm till 25 känns olämpligt.
    Skriver sen att om det ändå skall ansökas om bygglov så är det 4.5m från grännsen som brukar tillämpas, totala arean byggnader på tomten osv. "Svårt att garantera att man får bygglov" säger han.

Tack för tipset om den delen av forumet, startar en tråd där eftersom det inte (?) Går att flytta tråden.

Har beställt en förenklad nybyggnadskarta så får se om någon vecka vad som gäller.

6. Anna_H
    Husägare · Värmland · 11 131 inlägg

Anna_H

Husägare
    En variant är ju att göra det som renovering, dvs riva och bygga upp en vägg i taget. Då behövs inte rivningslov, utan bara ändrad användning.

7. B
    Medlem · 16 inlägg

Bettan85

Medlem
    Det har ocksa varit ett alternativ.
    Nackdelen med det ar att Processen blir storre och man far kompromissa bort en hel del.
    I slutandan blir det en likadan byggnad som redan star, om an i battre skick. Standarden nu ar knappt 2m i takhojd...
    Fd. bondgard, dar inga regler gallde.

8. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 829 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Vad jag förstår får man göra en attefallstillbyggnad på Max 15m2 på bef huvudbyggnad dit ert garage borde räknas. Ni kan även rita in litet badrum och plats där ett litet kök kan sättas in i framtiden. Kalla det kontor. Rita sedan in ny takhöjd på hela ytan och få grannens medgivande innan ni skickar till kommunen.

9. B
    Medlem · 16 inlägg

Bettan85

Medlem
    Mao. Garaget + max 15 kvm?
    Den gamla ritningen vi har från när garaget byggdes på 50 talet eller så har så hög nock som vi önskar(1m högre ungefär) och står inte rikigt i anslutning till där garaget egentligen står. Något som man kan yrka på/anbända som argument etc?

10. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 9 829 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Japp. Ni får hålla er till dagens gällande höjdrestriktion för utbyggnaden om det finns en maxhöjd?

11. B
    Medlem · 16 inlägg

Bettan85

Medlem
    Maxhöjd för attefall är ju 4m så antar de blir detsamma om man utnyttjar attefallstillbyggnad. Men ska få hem den föränklade nybyggnadskartan inom någon vecka. Så mer ingående vet jag inte just idag.

12. B
    Medlem · 16 inlägg

Bettan85

Medlem
    Max takhöjd från genomsnittliga marknivån antar jag att man räknar(garaget står i sutteräng)

13. stefancrs
    Medlem · Västra Götaland · 1 948 inlägg

stefancrs

Medlem
    Den maxhöjden gäller för attefallshus, inte tillbyggnad.

14. B
    Medlem · 16 inlägg

Bettan85

Medlem
    Men tillbyggnaden räknas under attefallshus?

Eller är det endast en "vanlig" tillbyggnad?
    Oavsätt vad om man ändrar arean så måste man ändra takkonstryktionen...

15. stefancrs
    Medlem · Västra Götaland · 1 948 inlägg

stefancrs

Medlem
    At
    Nej, alltså, reglerna för attefallstillbyggnad är inte alls samma som för attefallshus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.