K
ktm250: [citat] Perfekt! Då vet han att det är tunnputs han ska använda
13 svar · 9,2k läst
·
ginnfilt
ginnfilt: Vi har VP i garaget (förvisso vidbyggt) och jag ser bara fördelar med det. Den låter ju en del när den går och det är skönt att slippa ta in det ljudet i huset. Några andra fördelar: - frigör bostadsyta - servicepersonalen kan hålla till i garaget när det är dags - bättre utrymme för service
13 svar · 8,2k läst
S
Solkväll: Är det någon som byggt attefallshus enligt svenskt träds ritningar. De har väldigt detaljerat beskrivet för stommen och vad som behövs. Inte sett någon bild på slutresultatet och även nyfiken på hur väl byggsatsen fungerar.
0 svar · 1,8k läst
K
Kaboj: Någon fler som vet något om det här?
3 svar · 2,3k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: Skönt att ha 200 kvm byggrätt + 200 kvm rätt till komplementbyggnader. Ca hälften är utnyttjat. Samt en extratomt med lika mycket till. Här skall byggas :)
1 svar · 946 läst
K
Kimajo: Jag tycker att det låter som om du är KA själv, men som nämnts tidigare beror rimligheten på vad som byggs och om KA tillför något eller bara är en extrabyråkrat..
8 svar · 13,5k läst
L
lmoberg: [citat] Byggde du ihop den själv? Hur lång tid tog det att sätta ihop stugan och få på tak?
11 svar · 42,6k läst
S
skogstomten: Ett par stockar. Några tjocka plankor som de rullar på. Då är det ingen större match att flytta för handkraft. Ev block och talja eller traktor som draghjälp underlättar. Har varit med själv vid flytt av flertalet ”timmerlador” på det sättet (Betydligt större/tyngre än din) Men kräver ju att boden ”håller ihop” och lite jobb. Kranbil går antagligen snabbare och smidigare
5 svar · 4,8k läst
Busster
Busster: Byggahus garaget Hejsan Nu är det äntligen dags! Har redan börjat gräva! Dags att gjuta golv i min carport, 6x6,60, och göra garage av den. Turligt nog fanns den med sina tre väggar, byggda på lecastomme, redan när jag köpte huset och för mig återstår ”bara” att gräva ur, bygga kulvert till huset, isolera, installera golvvärme, gjuta golv med uttag för saxlyft och stolpstöd
0 svar · 3,2k läst
·
Emelie87
Emelie87: [bild] [bild] [bild] [bild] Jag hann klart till Sverige - Mexico matchen :crysmile::strong:
12 svar · 3,0k läst
·
K
ktm250: [citat] En carport räknas inte som ett våtutrymme. Det de menar är att den t.ex inte ska målas i en pool eller liknande.
17 svar · 5,4k läst
D
Daniel 109: Jag har för mig att man kan räkna hemspgatvirke som C14 om man sorterar bort uppenbart dåligt virke. Samma sak bör gälla här. Det kommer granterat att hålla.
14 svar · 2,2k läst
·
P
Patrik Hazard: Är inte containrar tillverkade av cortenstål? Då borde de klara sig från att rosta bort ett tag iaf.
26 svar · 12,9k läst
D
Dante1977: intressant
13 svar · 4,2k läst
·
O
Obygd: Japp, jag tror också att det kommer att överleva svärmor. I bokstavlig/dubbel bemärkelse. Det är hon som betalar, så jag vågade inte chansa på för mkt spill! Tack för tipset om att lägga från andra hållet. Jag visste inte exakt hur de här golven var uppbyggda och var osäker om det kunde läggas åt andra hållet. Tänkte att det kanske var som vissa klickgolv, som ju ska vikas i
17 svar · 5,7k läst
·
Envis_nybörjare
Envis_nybörjare: [citat] Yepp. Jag återkommer med uppdatering och för att få fler råd när jag börjat riva bort det gamla. :)(y)
6 svar · 5,7k läst
·
J
Johannordman: [citat] Måste alltid ha en kniv med sig när man jobbar, multiverktyg
10 svar · 7,5k läst
·
Biffen87
Biffen87: [citat] Då kör ja på det trots grannarna nog skiter i vilket då dom inte brydde sej om var å hur nära ja placera tomtgränsen. Förvisso ska huset byggas ut i framtiden så kan ju va bra om man gjort rätt ifall kommunen kommer ut =) Men kör på att utsprånget på pulpetet räknas som nock iallafall
6 svar · 6,8k läst
Tomture61
Tomture61: https://www.clasohlson.com/se/Slangvattenpass-Stanley/40-7178 Plus en genomskinlig slang som du fyller med vatten, passar bäst en molnig dag eller morgon/kväll (ingen sol som värmer vattnet)
3 svar · 1,5k läst
G
Gabbe1: [citat] Det skulle jag påstå är omöjligt om ni inte fått stora delar av materialet gratis. Bara plattan till mitt 100m2 garagebygge går på ca 90.000kr, allt utom markarbete och själva gjutningen är eget arbete. 5000: markarbete 5000: makadam 30.000: kantelement, markisolering, armering. 5000: golvvärme 24.000: betong ink transport 15.000: gjutning 5000: avlopp/golvbrunnar Därefter
17 svar · 5,0k läst
pacman42
pacman42: Jag har inte byggt själv, men har flera grannar som byggt garage i sutterräng med gästvåning ovanpå. Man har då murat i lecablock med armering och sedan tätat med isodrän. Mitt garage är också i sutterräng men insprängt i berget. Jag har plåtfasad mot berget för att slippa underhållet.
1 svar · 3,1k läst
MarcusGus
MarcusGus: Det var storm!
9 svar · 4,3k läst
·
T
Tebax: Hej Har monterat en Hörmann lpu med N beslag för ett tag sen. Men jag har lite problem med att få den att bli tät mot sidorna. Porten trycker liksom inte mot sidotätningarna på sidorna, och det är mest upptill. Hur ska jag få till detta? Är det hjulen jag ska försöka justera så dom trycker porten mot väggen?
0 svar · 930 läst
T
Tebax: Okej, har läst runt lite nu och får anta det bara är torrsprickor då helt enkelt.
5 svar · 3,7k läst
·
T
Tvrolle: Jag har köpt en friggebod från Fredells lev Palmako. I deras byggbeskrivning saknas bärlina samt hjälpbild över avbärningspunkter. Golvunderlag är klena profiler 32 x 40, där sedan golvbrädor spontat 16 X 89 ska ligga. Har någon erfarenhet av denna tillverkare och hur de har tänkt? Bifogar bild från deras montageanvisning. Mvh /R
0 svar · 1,2k läst
·
F
FoffeS: [citat] Tack för det, då kör jag till det lägre strecket! Per
2 svar · 1,8k läst
·
K
Kristina J: Till vårt nyköpta hus finns en liten stuga/friggebod som är i rätt så dåligt skick, tror jag. Bara brädväggar, och takplåten måste kanske bytas, liksom golvet. Får kolla det närmare. El finns indraget, men inte kopplat. Vår dröm är att kunna använda den som gäststuga såväl vinter som sommar. Då vi saknar erfarenhet, undrar jag HUR ska vi börja? Vad ska vi använda för
0 svar · 804 läst
P
Pling91: Hej! är det någon som har byggt villa talgoxen från fiskarhedenvillan i sitt standardutförande, vet ni vilken byggarea det är på huset?
0 svar · 667 läst
holmberg87
holmberg87: Du kan egentligen bara kopiera en större men minska längd och bredd. Sen beror det på hur du vill att den ska se ut, vilken takform osv. 4x2.5m?
2 svar · 925 läst
J
Jakob Berglund: [citat] Då detta är ett förråd och liten verkstad (trä) för privat hobby bruk vet jag inte riktigt hur mycket jag behöver tänka på brandskyddet. Tror att om det börjar brinna så brinner nog allt ner till grunden innan brandkåren är på plats oavsett innerväggs material borde inte bli mycket till gnistor heller och skulle det bli gnistor så är det nog sågspån och damm som tar fyr
18 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.