I veckan kommer vår betongplatta (carport) att gjutas, den kommer då att glättas. Funderar på om det är vettigt att även att måla plattan med någon riktigt elak 2k epoxifärg för att slippa fläckar från olja mm. Eller är jag helt ute o cyklar? Räcker det egentligen att låta plattan vara som den är? Eller bör jag behandla den på annat sätt? Vore tacksam för tips o förslag

Behandla den är i princip ett måste dammar sjukt mycket annars. Antingen målar man, sätter klinker eller betongolja.

Finns slipade typ superfloor också

Vänta tills den torkat innan du målar bara

Stickan56
Carport, möjligen någon betongolja som funkar utomhus.

Stickan

Redigerat:
Olja du golvet så är det slut på alternativ att byta till bättre att lägga en akryl klarlack på det

• Gilla
Martin321
  • Laddar…
Stickan56
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Olja du golvet så är det slut på alternativ att byta till bättre att lägga en akryl klarlack på det
Fungerar det bra utomhus?

Stickan

Japp det gör det har lagt mycket sånt på typ foderbord och andra hårt utsatta ytor

Tack för alla svar. Har kommit fram till att jag ska måla med 2k färg på plattan.

Epoxy tål inte uv ljus

Epoxy tål inte uv ljus
Men oj, det var inte bra. Måste kolla upp mer om det...

Det finns alternativ som tål uv ljus vad jag förstått.

• Gilla
garvin
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det finns alternativ som tål uv ljus vad jag förstått.
Är jag något tveksam till

Inte epoxi då. Jag har för mig att jag sett någon PU 2K färg som var UV tålig. Men kommer inte ihåg var

Ja det blir lite spridda skurar här epoxy och pu är ju lite skillnad

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Ja det blir lite spridda skurar här epoxy och pu är ju lite skillnad

Är det ngn som vet om det finns 2K epoxyfärg som inte är uv-känslig? Det finns ju olika lacker som man kan måla över 2K epoxy som rekommenderas av olika återförsäljare. Ett eller två extra lager med lack borde ju rimligtvis skydda 2k epoxy?

Stickan56
T tractor_love skrev:
Är det ngn som vet om det finns 2K epoxyfärg som inte är uv-känslig? Det finns ju olika lacker som man kan måla över 2K epoxy som rekommenderas av olika återförsäljare. Ett eller två extra lager med lack borde ju rimligtvis skydda 2k epoxy?
Varför måla en betongplatta i en carport.
För att färgen skall vara diffusionsöppen så brukar det vara max två lager som gäller. Med klarlack är du uppe i fyra lager. Med färg och klarlack ligger du väl på en kostnad på ca 3000Sek.
Det räcker väl att du skyddar den från salt och smuts och då finns bättre metoder som dessutom är enklare att applicera.

Stickan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.