T
Jag är en glad amatör och har börjat bygga ett hönshus här hemma på tomten. Stommen är rest och jag har tagit ett bättre tak från en lekstuga och lagt ovanpå stommen, då taket var nyligen renoverat på gamla lekstugan. "Problemet" jag insett är att stommen är gjord i G4-2 virke. Det får inte användas till bärande konstruktion, men huset är så litet.. 1,85*1,5 m och 1,7m högt. Dock väger ju taket säkert 200kg.
Detta borde väl i praktiken fungera bra ändå..? Reglarna är 45*70 och står på en ram av tryckt 45*170.

Slipper helst få svaret "gör om, gör rätt".. :crysmile:

Hur många 45x70-reglar vilar taket på?

T
Det är 13st fullhöjdsreglar, men på ena långsidan är det tänkt ett fönster så där är det avreglat för det. Byggt som moduler så varje hörn är 2st reglar likt ett L, sett från ovan.

• Påbyggd trästomme för ett litet hus med fullhöjdsreglar och föreslagen placering för fönster, omgiven av natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tar ju inte många minuter att skotta bort snön från det taket så det lär ju inte bli nåt problem. Ser du tecken på att det ger sig någonstans så fram med spaden.

Virket kommer att hålla måttet.

Jag ser ingen förstärkning över fönstret. Med de små måtten är det osäkert om det behövs.

• Gilla
thced
  • Laddar…
T
H hempularen skrev:
Virket kommer att hålla måttet.

Jag ser ingen förstärkning över fönstret. Med de små måtten är det osäkert om det behövs.
Dubbel regel ovan fönstret?

T thced skrev:
Dubbel regel ovan fönstret?
En infälld ståendes på högkant eftersom de ovan fönstret nu inte har någonting under sig☺

• Gilla
thced och 1 till
  • Laddar…
För skojs skull satte jag en 45x80 stump som jag hade liggandes, i pressen .. Nu är den inte representativ för en längre, såklart, men är regeln bra stagad i sidled borde det bli en del ändå ... 8 ton klarade den, men vid 9 sprack den...

• Verkstadspress som utsätter en trästump för 8 ton tryck, mätare visar tryckstyrka, bänkar och verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Träbit i press klarade 8 ton innan spricka, med verktyg och kompressor i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
T
Hehe, jag tror att jag kan sova gott. Tack för ditt prov!

Jag ska sätta formplyfa på insidan och liggande panel på utsidan. "Skivstyvheten" borde göra det stabilt nog.

T thced skrev:
Hehe, jag tror att jag kan sova gott. Tack för ditt prov!

Jag ska sätta formplyfa på insidan och liggande panel på utsidan. "Skivstyvheten" borde göra det stabilt nog.
Hönorna får sova gott också! Oroliga hönor ger nog inte bra ägg .. (y)

• Gilla
thced
  • Laddar…

Bästa svaret

• Gilla
thced
  • Laddar…
T
Jag tackar för allt engagemang!

K
Skulle vara mer orolig för grunden. Står den på fyra oklassade trycka reglar? - inte för att jag är orolig alls, men för att sätta saker i perspektiv

T
K Kallebo skrev:
Skulle vara mer orolig för grunden. Står den på fyra oklassade trycka reglar? - inte för att jag är orolig alls, men för att sätta saker i perspektiv
Grunden är helt igenom C14 klassad, vilket jag antar räcker. Stolpspjuten bottnar på sten.

Jag har för mig att man kan räkna hemspgatvirke som C14 om man sorterar bort uppenbart dåligt virke. Samma sak bör gälla här. Det kommer granterat att hålla.

• Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.