Tänkte dra igång med att sätta plattor på innerväggarna i uthuset. Idag är det reglar (95 mm, c-c 600), en duk ("Isover vindskydd") och sen stående panel ytterst. Det var så det såg ut när vi köpte huset, men det känns vettigare att ha skivor på innerväggarna innan vi börjar skruva upp bänkar, hyllor mm. Har inga planer just nu att värma upp förrådet, men det är väl lika bra att lägga in isolering bakom skivorna.
Ett par funderingar som jag vore tacksam för lite inspel på, jag är rätt grön på snickeri:
Nån särskild isolering eller skiva att spana efter?
Ska det läggas nån plast mellan isolering och innerskivan, har läst lite olika bud tror jag?
Har inte tänkt göra nåt åt innertaket nu, hur högt ska jag dra skivorna för att det ska vara smidigt för mig eller nån annan som vill göra det i framtiden? Ända upp till taket, till mitten av översta regeln för att ge utrymme att skruva nåt mer i framtiden, eller nåt helt annat? (bilden nedan)
Några andra tips?
Ett par funderingar som jag vore tacksam för lite inspel på, jag är rätt grön på snickeri:
Nån särskild isolering eller skiva att spana efter?
Ska det läggas nån plast mellan isolering och innerskivan, har läst lite olika bud tror jag?
Har inte tänkt göra nåt åt innertaket nu, hur högt ska jag dra skivorna för att det ska vara smidigt för mig eller nån annan som vill göra det i framtiden? Ända upp till taket, till mitten av översta regeln för att ge utrymme att skruva nåt mer i framtiden, eller nåt helt annat? (bilden nedan)
Några andra tips?
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Du kan ta vilken isolering som helst i princip. Mineralull funkar.
Skivorna sätter du upp mot takstolen eller regeln i detta fall, det är ju där ett innertak sedan hamnar.
Och nej ingen plast när du inte har det uppvärmt och väggarna är så pass tunna också.
Vilken skiva du vill ha beror på men jag skulle ta osb så kan man om man vill sätta gips efteråt.
Lycka till!
Skivorna sätter du upp mot takstolen eller regeln i detta fall, det är ju där ett innertak sedan hamnar.
Och nej ingen plast när du inte har det uppvärmt och väggarna är så pass tunna också.
Vilken skiva du vill ha beror på men jag skulle ta osb så kan man om man vill sätta gips efteråt.
Lycka till!
Tack för det, då kör jag till det lägre strecket!holmberg87 skrev:
Du kan ta vilken isolering som helst i princip. Mineralull funkar.
Lycka till!![]()
Per
Klicka här för att svara