stefancrs stefancrs skrev:
Ni har ingen detaljplan eller? Om ni har det så brukar den begränsa antalet komplementbyggnader (till endast en oftast) och då är det friggebod och attefall man har tillgå om man vill ha någon mer byggnad än garage.
Just nu finns det ingen annan tillbyggnad på tomten och kommer aldrig byggas garage då det inte finns plats för det på tomten (dessutom sommarstuga). Denna kommer nog bli i attefall storlek och efter att ha pratat med komunen så verkar de rekommendera att vi söker ett start tillstånd för det. Håller på att sätta samman ritningarna de vill ha.

• Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Dags att väcka denna tråd till liv igen. Bygglov/start tillstånd är nu fixat :) Och det är dags att beställa hem första laddningen med byggmateriel. Tänkte jag kunde lägga upp listan här på vad jag tänkte beställa för att komma igång. Förstår att det är omöjligt att veta om jag har rätt mängd av allt jag behöver men kanske någon som kan se något viktigt jag har glömt. Redan nu har jag bestämt mig för att vänta med att köpa fönster och dörrar (hittat billigare på annat ställe) och takpappen (mest för jag är osäker på exakt vilken typ jag ska köpa ge gärna råd här). Kommer även behöva en del väggskivor invändigt men inte bestämt mig för material här (plywood, osb, gips).

Hem - Byggmaterial byggvaror - Byggmax - byggvaruhus på nätet och lokalt.pdf

• Gilla
CM1234
  • Laddar…
Materialvalet beror lite på vilka brandskyddskrav man behöver följa. Gips är säkrare material för innerväggar. Om utrymmet är ouppvärmt så bör gipsen vara av typ avsedd för ouppvärmda utrymmen.

C c_olsson skrev:
Materialvalet beror lite på vilka brandskyddskrav man behöver följa. Gips är säkrare material för innerväggar. Om utrymmet är ouppvärmt så bör gipsen vara av typ avsedd för ouppvärmda utrymmen.
Då detta är ett förråd och liten verkstad (trä) för privat hobby bruk vet jag inte riktigt hur mycket jag behöver tänka på brandskyddet. Tror att om det börjar brinna så brinner nog allt ner till grunden innan brandkåren är på plats oavsett innerväggs material borde inte bli mycket till gnistor heller och skulle det bli gnistor så är det nog sågspån och damm som tar fyr och inte väggarna. Men kan inte påstå att jag är expert på brandskydd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.