Hej

Plattsättaren är snart klar. Tänkte höra hur vi skyddar sista raden bäst. Vad för lister/skydd finns att sätta.

Finns det gummi/metallramper kanske?

Tack på förhand

• Nyplattade golvfliser nära ett oavslutat kantlist vid en grusfylld kant, i behov av en avslutande list.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagda grå klinkerplattor på uteplats intill en betongkant och singel, lite byggstök syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett vinkeljärn!? Som jag iof skulle lagt dit innan plattsättningen, och sen lagt plattorna mot i framkant.
Men det går ju att göra nu efterhand också.

J Jörgen Ö skrev:
Ett vinkeljärn!? Som jag iof skulle lagt dit innan plattsättningen, och sen lagt plattorna mot i framkant.
Men det går ju att göra nu efterhand också.
Ser ut som det sitter ett garagejärn i plattan.

Jag gjorde min platta utan järn och satte sedan järnet på plattan innan jag la klinker. Ansvutade med en mjukfog mellan järn och klinker.

I detta fall skulle jag sätta ytterligare ett galvat vinkeljärn ovan på det befintliga.

R Robert-san01 skrev:
Ser ut som det sitter ett garagejärn i plattan.

Jag gjorde min platta utan järn och satte sedan järnet på plattan innan jag la klinker. Ansvutade med en mjukfog mellan järn och klinker.

I detta fall skulle jag sätta ytterligare ett galvat vinkeljärn ovan på det befintliga.
Eh….som sagt....

Hej

Stämmer bra att det sitter ett garagejärn redan.
Vad för typ av vinkeljärn, hur fästa det på bästa sätt samt skall det gå upp över klinkersen eller ligga i höjd med klinkerskanten?

Fråga runt på olika byggvaruhus, alt en lokal smidesfirma.
Skulle lägga järnet mot klinker, inte över, för då kommer klinkern/granitstenen spricka förr el senare.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Bromma stål i Spånga har 50x50 galvat på metervara. Misstänker att det enklaste är att borra/försänka/gänga är det enklaste. Lite knepigt dock att borra och gänga i det befintliga järnet då det troligen har betong under och det sabbar metallverktyg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.