Jag behöver hjälp att planera in förråd och carport i mitt nybygge! Byggnationen av huset är inne på sin fjärde vecka och jag saknar helt och hållet en plan för ett förråd och carport. Följande premisser gäller

Förråd
  • Förrådet måste stakas ut enligt kommunen
  • Förrådet ska helst inte täcka fönstren i Sovrum 2
  • Förrådet ska vara max 3,7m brett och således ligga 2m från huset
  • Förrådet ska helst klara EI30
  • Förrådet ska helst vara max 15m2
  • Förrådet ska ligga i tomtgräns
Tomten får ha en maximal byggyta på 215m2
Huset tar upp 197,3 av dessa och detta lämnar 17,8m2 byggyta åt förrådet enligt bygglovet

Carport
  • Måste byggas som ett attefallshus
  • Måste vara max 25kvm
  • Måste ligga minst 2m från huset (brand)
  • Måste ligga 0,8m från förråd
  • Får ligga i tomtgräns efter samtal med granne (som är mycket trevlig)
  • Får byggas först efter att huset är slutbesiktigat

Planlösning för tomt med förslag på placering av förråd och carport i relation till huset, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektritning av en husplan med markerat utrymme för föreslaget förråd bredvid huset.
Skapa konto

Hus i konstruktion med synligt takstolar och ställning, intill grusuppfart och befintlig carport.
Skapa konto

Ok, tänkte jag, det löser vi. Men hur? Vad ska jag bygga? Vem ska bygga det? Vad är rimligt?

Tomrör för el finns utdraget, men jag har inte tänkt på dräneringen än. Och vi har hårdgjort uppfarten redan.

• Har fått en offert från Mellby på ett förråd som kan passa 3,9m brett. Dock blir carporten för bred och hamnar för nära huset.
  • Har fått en offert från byggaren som jag tyckte var för dyr. Dock är detta försent då plattan är klar.
  • Ska jag bygga med platta, plintar eller syllar? Jag är inne på betongsyllar för både Carport och Förråd
  • Jag har ritningar för både förråd och carport. Ska jag skicka runt dessa och be om offerter?
  • Ska jag försöka få bygglov på ett sammanbyggt förråd och carport? Är det ens lönt? Pratade med kommunen och de kommer inte tillåta större byggyta än 30% av tomten.
  • Vågar jag bygga förråd och carport själv? Har flera duktiga vänner som jag skulle kunna ta hjälp av nästa år, åtminstone gällande tankearbetet.
Hur ska jag gå vidare? Känner att jag fastnat i tankarna. Förrådet är utan tvekan viktigast, Carport kan vänta några år.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.