Hej,

Jag skulle behöva lite tips. Jag vill bygga ett sovloft till min gäststuga/friggebod i sommar. Jag har aldrig byggt något liknande förut, faktiskt knappt alls, och undrar om någon har mall, "instruktionsmanual" eller liknande. Vad för typ av virke är bäst? Vad behövs och hur mycket? Hur går man till väga, vad är steg ett, två, tre osv.

Jag tänker mig att loftet ska vara fäst i tre väggar (bakre och sidorna), har inte bestämt dimensioner ännu, men jag tror att det kan vara bra om den klarar en vikt på 300kg. Tänker att man kan lägga gipsgolv med en matta ovanpå, och därefter bara en sängbotten eller liknande. Eller har ni några bättre förslag?

Jag har redan läst på de loftforum som finns men de är inte tillräckligt pedagogiska för en nybörjare som mig.

Tack på förhand,
Julia

Välkommen till forumet!

Härligt att du kommer igång med att bygga! Det är bara att köra.

Om du fäster loftet i tre sidoväggar, genom att du skruvar fast reglar t ex 45x70 i väggarna som loftet ska ligga på, så har du en bra och stabil början. (Du skruvar alltså den breda sidan mot väggen, så bara den smala sticker ut). Använd långa kraftiga skruvar och se till att du fäster dessa i de reglar som utgör stomme åt väggen, inte i panelen som sitter på den.

Men sedan beror allt på hur stor spännvidd det är på loftet. Ju längre spännvidd desto grövre virke måste du ha, enkelt uttryckt. Så det behöver du först mäta upp.

Det räcker inte med bara gips som golv. Det blir alldeles för klent. Du kommer att behöva bygga en stomme av trä som du sen lägger golvplankor på.

Sen är det alltid bra att överdimensionera. 300 kg kommer man snart upp i, med säng och gäster. Men sen är det ju inget som säger att de, ehrm, ligger still, om man säger så, och då skadar det ju inte om loftet tål lite mer action.

Så mät hur stort det ska vara och återkom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.