harry73
Jag förstår vad du menar och det stämmer, men detaljplanen och grannens godkännande har inget med varandra att göra.
Inom 4,5m från tomtgräns behövs alltid godkännande av berörd granne, oavsett vad DP tillåter, och man får (nästan) alltid bygga friggebod i strid med DP.
Och vill du placera den inom 4,5 från kommunens mark, får du inte dett oavsett vad DP säger

Däremot kan man få bygglov för en komplementbyggnad närmare kommunal gräns om detaljplanen tillåter det.

Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är den infon. TS tomt ligger i kommun A, skogen i kommun B. Det är inte två olika kommuner som äger skogen, som du skrev.
Tolkade det också precis likadant som du anna_h.

TS tomt ligger i kommungränsen, mot en skog som ägs av grannkommunen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N
harry73 harry73 skrev:
Friggebod får placeras i strid med detaljplan
Var då??????

harry73
Prickmark t ex

M mellergard skrev:
Om jag vill bygga ett Attefalls-hus på tomtgräns i detaljplanerat område ( dvs mindre än 4,5 meter ) så krävs grannarnas godkännande. Men nu är det mot en skog och dessutom vår mark går mot kommungränsen. Så måste jag få ok från 2 kommuner för detta ?
Enligt den här sidan: https://byggaattefallshus.com kan det bli svårt att få bygga attefallshus närmare än 4,5 meter om ditt hus angränsar mot statlig mark.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.