behöver renovera en vedbod där panelen är skit rent ut sagt. Taket skall målas om också men stomen är i bra skick så tänker att det bara är att byta brädorna. Men vill ha lite annorlunda stil så bestämt att det skall vara olika bredd på brädorna. Frågan är då är det några problem med att montera omvänd lockpanel eller kommer virket vrida sig?
Vill ha som på bilderna. Och det är i alla fall inte spontade. Skall även tillverka nya dörrar som skall smälta in i väggen. Och på kortsidan tänkte jag sätta enkelkopplade fönsterbågar (ej öppningsbara) längs med marken och upp ca 160cm

Har andra planer för den framöver därför vill jag lägga lite extra på utseendet
 
  • Gammal vedbod med omvänd lockpanel och olika brädbredder, med belyst interiör och orörd stomme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Åldrad träpanel med oregelbundna luckor i olika storlekar, skapar en unik fasad för vedbodrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal röd vedbod med slitet trä och ett blekt plåttak i en grön trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av en vedbod med gammal, skadad panel och exponerade stommar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Omvänd lockpanel blir aldrig bra. Det strider mot naturens ordning och träets naturliga egenskaper.
Principen för att lockpanel och locklistpanel är att de breda bräderna är innerst och de skall vara sparsamt spikade så att de kan svälla och krympa utan att spricka. Kärnsidan skall vara utåt så de kan kupa sig fram och tillbaka utan att spricka. Ribborna i en locklistpanel eller lockbräderna i en lockpanel ligger utanpå och är spikade med fyratumsspik i springorna mellan bräderna. De klämmer fast bräderna.

Skall du ha bräderna utanpå ribborna brukar de antingen vrida sig och krypa loss med åren aller spricka av att de många spikarna hindrar dem från att röra sig.
På hölador och andra simpla byggnader med glesa väggar utan ribbor brukar man helt enkelt strunta i att bräderna kryper loss eller spricker men det är ju varken snyggt eller tätt.

Först och främst skulle jag gå runt vedboden med domkraft och lyfta upp syllen från marken. Fylla på med mer stenar ovanpå gamla grunden som sannolikt har sättnat färdigt.
Du behöver också reparera och förstärka den knäckta takstolen som skall bära upp takåsarna.
 
  • Gilla
nochl och 1 till
  • Laddar…
Jasså du noterade att en takstol är av :) nej jag har förstått att det inte är så bra med omvänd panel, särskilt om man vill ha olika bredd på dom. Vad tycker du jag ska ha då? Spontad stående panel? Yes jag skall självklart fixa grunden först, något tips på särskild sten? Ta bort gammal sten och lägga dit större med rätt dimension? Måste väl va bättre med en stor än fler små?


H heimlaga skrev:
Omvänd lockpanel blir aldrig bra. Det strider mot naturens ordning och träets naturliga egenskaper.
Principen för att lockpanel och locklistpanel är att de breda bräderna är innerst och de skall vara sparsamt spikade så att de kan svälla och krympa utan att spricka. Kärnsidan skall vara utåt så de kan kupa sig fram och tillbaka utan att spricka. Ribborna i en locklistpanel eller lockbräderna i en lockpanel ligger utanpå och är spikade med fyratumsspik i springorna mellan bräderna. De klämmer fast bräderna.

Skall du ha bräderna utanpå ribborna brukar de antingen vrida sig och krypa loss med åren aller spricka av att de många spikarna hindrar dem från att röra sig.
På hölador och andra simpla byggnader med glesa väggar utan ribbor brukar man helt enkelt strunta i att bräderna kryper loss eller spricker men det är ju varken snyggt eller tätt.

Först och främst skulle jag gå runt vedboden med domkraft och lyfta upp syllen från marken. Fylla på med mer stenar ovanpå gamla grunden som sannolikt har sättnat färdigt.
Du behöver också reparera och förstärka den knäckta takstolen som skall bära upp takåsarna.
 
Jag skulle satsa på en klassisk enkel locklistpanel. Bräder i varierande brädder mellan 6 och 8 tum och ribbor på 3/4 eller 7/8gånger 2 tum. Vill du inte måla är det bara att låta den stå omålad och gråna. Vill du ha det riktigt rustikt går det att använda kilsågade bräder och vända varannan bräda med rotändan upp och varannan med rotändan ned.
Vänder du bräderna och ribborna med kärnsidan ut och rotändan upp kommer raggen på den sågade ytan i rätt riktning så att vatten inte rinner in även om bräderna är omålade. Så kan man göra med jämnbreda bräder men inte med kilsågade. Man vinner väl några års hålbarhet på det viset men även kilsågat kan stå sig i 100 år omålat om man har tur.

Jag vet ju inte hur grunden är byggd men jag skulle i första hand leta efter naturstenar och sprängsten med lämplig form. Sådana är ju gratis mer eller mindre.
 
Några tips på hur man byter takstolar i vedboden? Just nu sitter där hembyggda av gammalt ”bondvirke” skall man sätta stolpar upp i nock och lyfta lite lätt med domkraft och helt enkelt byta takbjälkarna eller förstärka upp befintliga?
 
Det räcker med att byta den nedfallna takstolen mot en ny starkare. Sätt skruvstämp under åsarna och lyft upp åsarna någon centimeter högre än de borde vara. Bygg en ny kraftig taktol på plats. Bygg den så att den stöder under åsarna på samma ställe som den gamla taktolen stödde.
En hembyggd taktol sätter sig litet när den blir belastad så därför skall allting vara en eller två centimeter för högt från början.

Om det finns fler likadana taktolar som den nedfallna kan du ju förstärka dem på plats.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.