N NoOne2k skrev:
Jag had fått ångest om jag skulle gräva 14 hål för 15 kvm. Fördelen med många plintar är att man kan bygga med mindre dimensioner på virket och på så sätt få ner bygghöjden.
Mmm... det är ett bra sätt för byggsats-försäljarna att höja marginalen på deras friggebodar. Plintar ingår nämligen inte ^_^

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Mmm... det är ett bra sätt för byggsats-försäljarna att höja marginalen på deras friggebodar. Plintar ingår nämligen inte ^_^
Nej, men där fick de i så fall tji då våra hantverkare fixade plintarna själva. :)

• Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
S
Sluta kalla klåpare för snickare, det är kränkande för snickare.
Du har anställt en klåpare att bygga din friggebod och han har ingen snickarutbildning.
Vem anställer fönsterputsare för att sätta fönster?
Tror du NASA anlitar fyrverkeritekniker till att bygga nästa generations farkoster?
Eller varför inte anställa pundare till vaccinationscentralen.

Dumpa klåparen och försäkra dig nästa gång att det är en utbildad snickare du anlitar.

• Gilla
Mattias_Eson
  • Laddar…
Det är en enorm skillnad mellan att göra nåt åt sig själv och att utge sig för att vara yrkesman och ta betalt för ett seriöst jobb. De där plintarna är inte yrkesmannamäsigt utförda och jag skulle se till att byta ut dem mot nya plintar med ingjutna järn.
Jag anser inte det spelar nån roll om impregneringskvalitet eller hur telestolpar grävs ner. Permanenta hus oavsett av vilken typ det är byggs inte på det viset. Vore det ett enkelt vedskjul som du bara räknar med att ha i 10-20 år är det nåt annat.

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Det beror också lite på ändamålet för friggeboden och hur hög belastning det skall tåla invändigt. En vanlig friggebod kan ofta byggas på sex plintar även om man använder 120 reglar. Det går även att bygga med så få som fyra syllar, men då skall stommen vara självbärande och det kräver lite mer komplicerad uppbyggnad. Jag byggde själv med nio plintar eftersom det var enklast. Då det var restvirke så var dimensionerna också väldigt överdimensionerade så golvet tål i princip att köra bil på (även om det inte får plats därinne).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.