Hej,

Tänkte till våren fortsätta med mitt garagebygge och vill gärna höra lite hur ni andra skulle gjort med detta som utgångsläge? Plattan håller 7,6x8m. 7,6 sidan mot slänten.

Nyutgjuten betongplatta för garagebygge vid en slänt, med mått 7,6x8 meter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nygjuten betongplatta för garagebygge med 7,6x8m mått framför en slänt med lövträd, omgiven av grus och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Helt klart 2 väggar av [länk]
eller alla väggar !
Det där vore absolut att föredra, men hujeda mig va dyrt
Vanliga leca utan isolering blir väl betydligt billigare?
 
Tomture61
Vet ej om du ska ha det uppvärmt eller ej , men ren lecasten isolerar dåligt.
Finns ju lättbetong block också.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej om du ska ha det uppvärmt eller ej , men ren lecasten isolerar dåligt.
Finns ju lättbetong block också.
Okej! Jo en 10 grader vill jag nog hålla på vintern iaf. Får räkna lite på prisskillnaden mellan blocken..
 
Ny fråga angående murningen. Ska köra med vanliga lecablock, 25cm.
Borde jag flytta in blocken 5cm så jag kan göra en hålkäl ner mot kantelementen?
Iaf den delen som hamnar under mark?
10cm cellplast i kantelementen om det spelar någon roll.
 
Hej,
Kör vanlig leca sen isodrän eller platonmatta och cellplast som isolering under mark.
Jag hade inte kört med hålkäl. Putsa bara igen glipan mellan platta och lecablock sen sticker du ner isodränskivan till underkant kantelement eller 100mm från botten.
 
  • Gilla
Leatch
  • Laddar…
Byggare_Bubbis Byggare_Bubbis skrev:
Hej,
Kör vanlig leca sen isodrän eller platonmatta och cellplast som isolering under mark.
Jag hade inte kört med hålkäl. Putsa bara igen glipan mellan platta och lecablock sen sticker du ner isodränskivan till underkant kantelement eller 100mm från botten.
Tack för svar! Tror jag ska köra så. Vad tycker du jag ska armera med, bistål eller vanliga järn?
 
T Tommy_s85 skrev:
Tack för svar! Tror jag ska köra så. Vad tycker du jag ska armera med, bistål eller vanliga järn?
Byggde något liknande ditt och vi körde med vanliga armeringsjärn.
Enligt han som var med och hjälpte mig så fungerar det lika bra även om man får lite större fog.
Körde lite tätare med armering för att vara säker.
 
För övrigt får du inte ha finjas exakt under mark med motfyllnad som i ditt fall.
I så fall får du byta block vid marknivån.
 
  • Gilla
Tommy_s85
  • Laddar…
Tomture61
Finns vell armering som inte rostar.
Tveksamt om lecablock är diffusionstäta = vanliga armeringsjärn rostar .
 
Tänkte bara delge er hur det har blivit. Såhär ser det ut i dagsläget.
Murade med leca 250mm upp till takstolarna (2,4m)
Efter att murningen var klar så gick det undan. Var jättekul att äntligen få bygga stomme!
Många tankefel och misstag, men de mesta har gått att rätta till.

Har aldrig byggt något sånt här innan, så det har verkligen vart en utmaning. Lärorikt och väldigt roligt.
Rent ekonomiskt har den största läxan vart att räkna ut vad man behöver, sen ringa försäljare på någon bygghandel för att få bra pris. I övrigt har jag förstått att det finns hur många sätt som helst att göra saker o ting. Beroende på vem man pratar med så är det olika bud, olika självklarheter osv. Vill tro att jag landat på något mellanting i de flesta fall.

Har mycket kvar att göra. och är i dagsläget över 120.000 kr strecket. Detta känns lite väl, men tanke på att farsan byggde 40kvm garage för 30.000 (dock 1992-1993) Mitt hamnar på 60-61kvm. Vet inte hur jag ligger till prismässigt?

Nu är det iaf väderskyddat och jag kan slå av på takten lite, vilket känns skönt då det sen i höstas känts tvunget att jobba med det.

Tack för goda råd och all i övrigt intressant läsning här på byggahus.se :)
 
  • Nybyggt garage av trä med öppet portområde, stege och byggmaterial på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
120 000 för 61 m2 låter väldigt billigt om markarbete och platta med i det priset. Jag bygger exakt lika stort och där gick platta och markarbete på runt 80 00 bara det. Jag gissar att jag hamnar runt 200 000:- eller lite över innan det är isolerat och klart. Men då är det lite högre än ditt. Det enda jag inte gjort själv är markarbete, en grävmaskin två dagar plus två gubbar en dag som gjorde plattan när betongen kom.

/Mats
 
T Tommy_s85 skrev:
Tänkte bara delge er hur det har blivit. Såhär ser det ut i dagsläget.
Murade med leca 250mm upp till takstolarna (2,4m)
Efter att murningen var klar så gick det undan. Var jättekul att äntligen få bygga stomme!
Många tankefel och misstag, men de mesta har gått att rätta till.

Har aldrig byggt något sånt här innan, så det har verkligen vart en utmaning. Lärorikt och väldigt roligt.
Rent ekonomiskt har den största läxan vart att räkna ut vad man behöver, sen ringa försäljare på någon bygghandel för att få bra pris. I övrigt har jag förstått att det finns hur många sätt som helst att göra saker o ting. Beroende på vem man pratar med så är det olika bud, olika självklarheter osv. Vill tro att jag landat på något mellanting i de flesta fall.

Har mycket kvar att göra. och är i dagsläget över 120.000 kr strecket. Detta känns lite väl, men tanke på att farsan byggde 40kvm garage för 30.000 (dock 1992-1993) Mitt hamnar på 60-61kvm. Vet inte hur jag ligger till prismässigt?

Nu är det iaf väderskyddat och jag kan slå av på takten lite, vilket känns skönt då det sen i höstas känts tvunget att jobba med det.

Tack för goda råd och all i övrigt intressant läsning här på byggahus.se :)
Vill du dela med dig av lite mer bilder från bygget? Vore intressant att se från murning och så :)
 
S senmathal skrev:
120 000 för 61 m2 låter väldigt billigt om markarbete och platta med i det priset. Jag bygger exakt lika stort och där gick platta och markarbete på runt 80 00 bara det. Jag gissar att jag hamnar runt 200 000:- eller lite över innan det är isolerat och klart. Men då är det lite högre än ditt. Det enda jag inte gjort själv är markarbete, en grävmaskin två dagar plus två gubbar en dag som gjorde plattan när betongen kom.

/Mats
Ja det kanske är billigt, har inte en aning om vad det brukar kosta
Plattan blev nog ganska billig iaf. 65k gick den på totalt, inkl bygglov och kontrollansvarig. Men har en bekant som schaktade undan med hjullastare, och en kompis som ordnade en minigrävare billigt för en helg. Samt hälften av kantelementen fick jag väldigt billigt av en jobbarkompis. Så har haft tur där! Lejde bort själva gjutningen bara.

Ska försöka ordna bilder. Ligger på datorn så kommer inte åt dom nu
 
  • Gilla
Sveddan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.