Hej,
Jag är spekulant på ett hus från 1966 och i den tekniska beskrivningen som gavs in till byggnadsnämnden vid tiden för uppförandet anges det att golvkonstruktionen består av "Betongbjälklag med sparkroppar av träullsbetong, s.k. Jonit bjälklag. Betong K 250 Armering Ks. 40."
Är det någon som kan förklara vad det här är? Mäklaren förklarade det som "trä doppat i betong", vilket från ett fuktperspektiv inte känns helt optimalt...
Vidare anges det att väggarna består av "1/2 stens tegel, 20 mm luftspalt, ej difft. papp, I2 cm träullsblock, mallen blocken I1/2 x 2" reglar, fiffr oaoo inv. beklädnad." Låter det vettigt?
Stort tack på förhand!
Mvh Husspekulant
Jag är spekulant på ett hus från 1966 och i den tekniska beskrivningen som gavs in till byggnadsnämnden vid tiden för uppförandet anges det att golvkonstruktionen består av "Betongbjälklag med sparkroppar av träullsbetong, s.k. Jonit bjälklag. Betong K 250 Armering Ks. 40."
Är det någon som kan förklara vad det här är? Mäklaren förklarade det som "trä doppat i betong", vilket från ett fuktperspektiv inte känns helt optimalt...
Vidare anges det att väggarna består av "1/2 stens tegel, 20 mm luftspalt, ej difft. papp, I2 cm träullsblock, mallen blocken I1/2 x 2" reglar, fiffr oaoo inv. beklädnad." Låter det vettigt?
Stort tack på förhand!
Mvh Husspekulant
På beskrivningen låter det lite som träullit.
Det är ett gammalt beprövat koncept som tydligen ska vara väldigt fukttåligt och bra på alla sätt och vis. Hur de har använt det i ett bjälklag vet jag dock inte. Kanske låg det i botten av gjutformen så att taket i källaren består av träullit. det har jag sett lite här och var.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett gammalt beprövat koncept som tydligen ska vara väldigt fukttåligt och bra på alla sätt och vis. Hur de har använt det i ett bjälklag vet jag dock inte. Kanske låg det i botten av gjutformen så att taket i källaren består av träullit. det har jag sett lite här och var.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Sparkroppsbjälklag är nog rätt ovanliga i Sverige men förekom vid den aktuella tidpunkten rätt ofta på kontinenten. De ansågs oekonomiska utom vid stora spännvidder. I TS fall är det nog bara en fördel. Istället för en oisolerad platta får man en delvis isolerad sådan. Träulliten har ett isoleringsvärde som är omkring hälften av mineralullens. Några fuktproblem behöver man inte vsrs rädd för, snarare tvärtom.
När det gäller väggkonstruktionen är jag lite frågande inför 11/2x2 tums reglar. Står det verkligen så? "fiffr oaoo" kan jag inte tolka alls.
När det gäller väggkonstruktionen är jag lite frågande inför 11/2x2 tums reglar. Står det verkligen så? "fiffr oaoo" kan jag inte tolka alls.
Tack för alla svar!
Avseende väggkonstruktionen står det "1/2 stens tegel, 20 mm luftspalt, ej difft. papp, I2 cm träullsblock, mellan blocken I1/2" x 2" reglar, difft papp inv. beklädnad". "I" som i bokstaven I, inte siffran 1.
Avseende väggkonstruktionen står det "1/2 stens tegel, 20 mm luftspalt, ej difft. papp, I2 cm träullsblock, mellan blocken I1/2" x 2" reglar, difft papp inv. beklädnad". "I" som i bokstaven I, inte siffran 1.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
"I:na" måste nog tolkas som ettor. Det som jag tvekar inför är 11/2x2 tums reglar. Om inte träullsblocken kan antagas staga i djup- och sidled är det väldigt klent. Jag hittar heller inga hållfasthetsdata på träullsblock, inte ens i handboken Bygg (3:e upplagan från 1961). Men, huset har stått i över 50 år så det håller nog. Om man bortser från den begränsade isoleringsmängden (motsvarar 60 mm mineralull) och frågetecknen när det gäller bärförmåga så är det en ganska bra väggkonstruktion, med stor tyngd. Det vore intressant att se en detaljritning och en teknisk beskrivning. Dessa går ju att få ut från byggnadsnämndens arkiv även om man inte äger huset.
Klicka här för att svara