lärjungen lärjungen skrev:
Icopal har lite riktlinjer på sin FAQ-sida:
OK, så att det ligger "oskyddat" några vintermånader med nästan ingen sol,
borde alltså inte vara något problem.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
OK, så att det ligger "oskyddat" några vintermånader med nästan ingen sol,
borde alltså inte vara något problem.
Förmodligen, beror ju på vilken papp. Ingen höjdare att lägga tak på vinterhalvåret :)
Vår papp/duk kan ligga 12mån, det är bland det längsta.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Märkligt dock att man lagt på pressenningar. Att lägga papp tar ju typ lika lång tid som att få dit en presenning.
Jag tror att han inte räknade med att det skulle vara så mycket jobb. Han pratade först om byggsats men ändrade sig sen till lösvirke.

• Gilla
Papperspåse
  • Laddar…
Själv hade jag en liknande situation för 2-3 år sedan.
Byggde garaget, la råsponten, kom några skurar innan arbetet var klart.
Jag lät taket torka och la sen på en presenning i avvaktan på att takläggaren skulle få tid.
Det var i September. Först var det sagt att de skulle slutföra ett par större jobb och att de skulle klämma in mig senare. Sen glömde de bort mig och jag var dålig på att jaga dem. I slutänden så blev det utfört i början av våren.
Takläggaren var också trygg i att det inte skulle bli något problem när han kollade på taket innan han påbörjade arbetet.

Visst, insidan av taket är missfärgat, men i övrigt så är det plant och fint, mögelfritt och inga problem alls.
Jag hade tänkt sätta isolering på insidan under våren, men lät det torka ut ordentligt under sommaren istället.
Dvs, inget extraarbete, men något fulare om man har tänkt låta trät vara synligt, men då blir det iallafall ordentligt luftat/torkat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.