3 159 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Nytt garage med lutande vägg
Hej! Jag håller på med att bygga garage. På nåt sätt har jag nu fått en vägg som lutar utåt, jag får mellan 5mm till 1,5 cm utslag på en 120cm vattenpass.. Känns som det är lite väl mycket?
Garaget gungar även rätt så lätt tycker jag när jag står och pressar på det..
Är det lugnt eller borde jag lösa detta?
Mätt från golv till hammarband så lutar det 4 cm.. Och det är ca 260cm upp till hsmmarbandetN NoizyVillage skrev:Hej! Jag håller på med att bygga garage. På nåt sätt har jag nu fått en vägg som lutar utåt, jag får mellan 5mm till 1,5 cm utslag på en 120cm vattenpass.. Känns som det är lite väl mycket?
Det är görbart änsålänge då allt är rätt öppet fortfarande .. Men inget är roligt att göra om 
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Har du satt satt några strävor? Det motverkar ju både gunget och ser till att väggarna står rakt..
Nä satte aldrig nåt av det när jag satte upp takstolarna.. Men jag lär ju vara noggrannare nästa gång... 
Fast jo det hade jag... Fast bara 2-3 st rakt över
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 439 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 439 inlägg
Om syll och hammarband har lika mått är det vell ytterväggen som lutar åt ngt håll .
Räta upp garaget innan du börjar och sätta upp skivor / panel , snedsträvor på alla väggar + ett par mellan de längsta väggarna , från vägg till vägg genom garaget.
Med ytterpanel + invändiga skivor blir väggarna stabilare.
Räta upp garaget innan du börjar och sätta upp skivor / panel , snedsträvor på alla väggar + ett par mellan de längsta väggarna , från vägg till vägg genom garaget.
Jag har nu skruvat fast reglar längs alla takstolar, både i mitten och längst ut mot väggen till.
Sen har jag skruvat upp liggande reglar i väggreglarna så att jag ska kunna fästa spännband och kunna dra ett gäng samtidigt och förhoppningsvis jämnt.
Tanken är då att lossa alla berörda takstolar från hammarbandet och att dom är kvar i position medans jag riktar.
Ytterväggen är 12m och ca 4m av den är rak.. Så jag kommer få kapa i hammarbandet också men som tur är kommer detta vara ganska lätt..
Sen har jag skruvat upp liggande reglar i väggreglarna så att jag ska kunna fästa spännband och kunna dra ett gäng samtidigt och förhoppningsvis jämnt.
Tanken är då att lossa alla berörda takstolar från hammarbandet och att dom är kvar i position medans jag riktar.
Ytterväggen är 12m och ca 4m av den är rak.. Så jag kommer få kapa i hammarbandet också men som tur är kommer detta vara ganska lätt..
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Japp det är ena Ytterväggen som lutar.. Okej så gunget i sig är inget farligt? Det försvinner när man kottlar och får på gipsskivor och panelen ?Tomture61 skrev:
Om syll och hammarband har lika mått är det vell ytterväggen som lutar åt ngt håll .
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 439 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 439 inlägg
Om du sätter utegips på utsidan av väggen blir garaget superstabilt på en gång , men funkar med snedsträvor invändigt också.
Om du tänker sätta upp träpanel på utsidan så monterar du först spikläkt , så varför kottla ?
Du tänker vell också använda skivor invändigt .
Om du tänker sätta upp träpanel på utsidan så monterar du först spikläkt , så varför kottla ?
Du tänker vell också använda skivor invändigt .
Jo det blir stående panel med luft och spikläkt bakom.. Nä det är sant då håller det ju mellan väggreglarna ändå.Tomture61 skrev:
Men snesträvorna i taket lämnar man väl ej kvar sen?
Borde kanske sätta upp plåtband i taket och korsa från hörn till hörn ?
Så efter att jag satt lite reglar varstans för att vara säker på att inget skulle rasa så började jag att dunka in väggen lite försiktigt.
Det hela gick väldigt smärtfritt och det vart perfekt!
Efter att jag satt reglar utefter alla takstolarna plus riktade upp väggen så vart det jäkligt stabilt!
Tack för svar! Mvh
Det hela gick väldigt smärtfritt och det vart perfekt!
Efter att jag satt reglar utefter alla takstolarna plus riktade upp väggen så vart det jäkligt stabilt!
Tack för svar! Mvh
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden