Bågnande innertak

398 läst  10 svar

1. Gerd61
    Medlem Nivå 3
    jag har påbörjat en lättare uppfräschning av köket, måla väggar o tapetsera. Nu ser jag att innertaket bågnar lite neråt. Det är någon slags skiva i taket. Är det någon som har förslag på vad som hänt och åtgärd. Det ligger ca 50 cm lösull på vinden, huset 1-plans, byggt slutet av 80-talet av Götenehus. Vet inte deras byggkonstruktion. Har lite panik

2. J
    Medlem · Nivå 21
    Kan man med blotta ögat se att det bågnar, då är något fel. För att förstå varför det bågnar behövs mer information. Berätta gärna var huset ligger och hur yttertaket ser ut (lutning, takmaterial etc). Husets mått i stort är också av intresse.

3. Gerd61
    Medlem Nivå 3
    Det sitter ordinära vita takskivor i taket i köket. Tyvärr verkar det som att det är jag själv som orsakat detta när jag tvättade taket. Några som varit här och tittat är inne på teorin att när taket sattes upp har snickaren antagligen, mest troligt, använt spikpistol/klammerpistol med för hårt tryck. När jag skubbade fram och tillbak i alla leder vid tvättningen trodde de att spikarna/klamrarna krupit ur noten.

4. J
    Medlem · Nivå 21
    Om det bara är skivorna i taket som är lösa så är det säkert ganska lätt ordnat. Om det däremot är hela taket som bågnar (och mest på mitten) då kan man misstänka något allvarligare. Gå upp på en trappstege och känn på skivorna om de kan röra sig i vertikalled.

5. Gerd61
    Medlem Nivå 3
    En mycket kompetent och kunnig kollega till min make var uppe på vinden i går och skottade bort all lösull över området där det sviktar medan min make var i köket och tryckte på takskivorna uppåt. Kollegan kunde inte se något som rörde sig. Det ligger glespanel och sedan en vit väv ovanpå innertaket.

6. J
    Medlem · Nivå 21
    Då är det bjälkarna i vindsbjälklaget som böjer ner mer än tänkt. Det finns fler möjliga orsaker till det men takstolarnas utformning är en viktig pusselbit. Jag skulle vilja se antingen en ritning eller ett foto från vinden för att kunna bedöma detta bättre.

Redigerat 15 mar 16:19
  7. Gerd61
    Medlem Nivå 3
    Ok. Ska se om jag kan ordna det. Tack för din input.

8. O
    Medlem · Nivå 4
    Takskivorna har släppt mot glespanelen. Tycker det är ganska uppenbart eftersom den som är på vinden inte ser nåt när en annan trycker på skivorna. För är ni går upp på stegen och trycker på skivorna så går ”bågnet” tillbaka?

9. Gerd61
    Medlem Nivå 3

Alltså bågnet stannar inte uppe. Tänker att du har alldeles rätt i din analys

10. Bästa svaret

O
    Medlem · Nivå 4
    Fixa en träplanka som ni lägger mot takskivorna och en till planka som ni sätter i spänn från golvet mot plankan i taket. Då pressar ni upp takskivorna. Skruva sen genom takskivorna nära skarven och tryck dit lite foglatex över skruvarna.

11. Gerd61
    Medlem Nivå 3

Stort tack för detta jättebra tipset. Det tar vi till oss.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: