T ToRy skrev:
Tänker du samma träfiberskivor som jag använde för ett gäng år sedan så pressar du inte ner en 4,5 cm för bred skiva, det händer inte. Alternativet att såga av 4 cm på längden är inte heller kul, den isoleringen var "vrång" att såga i. (Kanske finns bättre sågar idag...?) Du skulle ju kunna sätta reglarna cc645mm med bärlina, såsom på bilden i inlägg #8. Kan inte tänka mig att det påverkar stabiliteten något. Iom att du tänkt ha råspont och inte skivor på taket så spelar ju ccmåttet ingen roll.
Tack för din input. :-) Jag har aldrig använt träfiberisolering tidigare, utan bara vanlig mineralull. Men har siktat in mig på Pavaflex träfiberisolering. Vet inte hur den är att skära i tyvärr.

De råden jag fått från ingenjörshåll är att linjera takstolarna med stolparna för att fördela lasten på bästa sätt. Sen kanske jag inte måste göra det i och med bärlina, men när jag ändå bygger någonting nytt så vill jag behålla det så. Ska jag köra dubbla takstolar så får jag kanske fundera hur jag ska göra för att få isoleringen att passa på bästa sätt.

Du får skära isoleringen, cellulosa är jobbig. Jag har kört icell skivor. Skulle kanske övervägt lösull men det är ju inte så stort bygge så det är ändå görbart att skära alla

• Gilla
Ithurtswhenip och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.