6 997 läst ·
23 svar
7k läst
23 svar
moms och företag
Sida 1 av 2
Undrar över en sak!
när man köper på hornbach så kan välja att betala utan moms om man är företagare.
frågan är om jag som har bygg firma kan handla utan moms och renovera mitt hus som jag bor i ?
om det funkar hur ser skatteverket på det ?
när man köper på hornbach så kan välja att betala utan moms om man är företagare.
frågan är om jag som har bygg firma kan handla utan moms och renovera mitt hus som jag bor i ?
om det funkar hur ser skatteverket på det ?
Nej du kan inte handla utan att betala moms.
Priserna är utan moms men den läggs på på din faktura, när du gör din momsdeklaration i firman så får du dra av momsen du betalat mot momsen du fått in när du sålt något (varor eller tjänster)
Har du bara inköp så får du tillbaka pengar från skv, men det innebär oftast att du gått back den månaden/ kvartalet... i normalfallet ska du alltid betala moms
Priserna är utan moms men den läggs på på din faktura, när du gör din momsdeklaration i firman så får du dra av momsen du betalat mot momsen du fått in när du sålt något (varor eller tjänster)
Har du bara inköp så får du tillbaka pengar från skv, men det innebär oftast att du gått back den månaden/ kvartalet... i normalfallet ska du alltid betala moms
Är det enskild näringsverksamhet bör du nog undvika att överhuvud taget blanda in företaget när det gäller inköp till din privatbostad. Är det aktiebolag är det i princip fritt fram att sälja varor och tjänster till dig själv, men då måste du naturligtvis lägga på momsen igen och priset måste vara marknadsmässigt om det inte skall bli en beskattningsbar förmån. För att slippa problem är det bäst att undvika det även i det fallet.
Omvänd moms, även kallad Byggmoms
Riktigt rörigt innan man vant sig.
Finns massor med info, lite snabb läsning hittar du här
https://blasupport.blinfo.se/artikl...q5MOPbXF39iHSMG_0AQRZvhg4l7lpUJ0aAul9EALw_wcB
Riktigt rörigt innan man vant sig.
Finns massor med info, lite snabb läsning hittar du här
https://blasupport.blinfo.se/artikl...q5MOPbXF39iHSMG_0AQRZvhg4l7lpUJ0aAul9EALw_wcB
Omvänd byggmoms, s.k omvänd skatteskyldighet, är ett upplägg för att förhindra alla momsbedrägerier i byggbranschen.
Alla underentreprenörer fakturerar utan moms och momsen läggs på beloppet när sista entreprenören fakturerar slutkunden.
Det gäller bara för tjänst eller tjänst + material. Vid ren materialförsäljning momsas det som vanligt.
Och mot kunden ska alltså moms läggas på, så vid försäljning till sig själv kommer det moms ändå, som bara tas ut och sen betalas in i sin helhet till skatteverket.
Och vad gäller att sälja till sig själv - det är som att verkligen be om revision och andra tråkigheter. Då åker varningsflaggan i topp på skatteverket, och risken för att få lägga massor med timmar på att blidka skattmasen är uppenbar.
Jag antar att företag som är registrerade i andra EU-länder också köper momsfritt, och lägger på sitt lands moms istället. Så kan i alla fall svenska företag göra när de handlar i annat EU-land.
Alla underentreprenörer fakturerar utan moms och momsen läggs på beloppet när sista entreprenören fakturerar slutkunden.
Det gäller bara för tjänst eller tjänst + material. Vid ren materialförsäljning momsas det som vanligt.
Och mot kunden ska alltså moms läggas på, så vid försäljning till sig själv kommer det moms ändå, som bara tas ut och sen betalas in i sin helhet till skatteverket.
Och vad gäller att sälja till sig själv - det är som att verkligen be om revision och andra tråkigheter. Då åker varningsflaggan i topp på skatteverket, och risken för att få lägga massor med timmar på att blidka skattmasen är uppenbar.
Jag antar att företag som är registrerade i andra EU-länder också köper momsfritt, och lägger på sitt lands moms istället. Så kan i alla fall svenska företag göra när de handlar i annat EU-land.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 334 inlägg
Den extrema formen av det TS föreslår är rent skattebedrägeri. Först lyfter man momsen på inköpet, sen behandlar man varorna som svinn i företaget och tar de facto ut ersättning ur företaget utan vare sig vinstskatt eller uttagsskatt.
I praktiken innebär det att kostnaden blir hälften ner till under 20 % av vad det hade kostat med skattade pengar för företagaren, så det är inte svårt att förstå att lockelsen är stor. Men Skatteverket har rätt bra system för att hålla koll på företag i ”riskzonen” och straffen för skattebrott är väldigt höga (med svenska mått mätt).
I praktiken innebär det att kostnaden blir hälften ner till under 20 % av vad det hade kostat med skattade pengar för företagaren, så det är inte svårt att förstå att lockelsen är stor. Men Skatteverket har rätt bra system för att hålla koll på företag i ”riskzonen” och straffen för skattebrott är väldigt höga (med svenska mått mätt).
Det är nog väldigt vanligt att det går till så innom mindre byggföretag. I alla fall till viss del. Kan man dessutom debitera en kund för materialet blir det ännu bättre.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Man skall kanske börja med att förtydliga. Företag kan inte handla material på hornbach eller i andra butiker utan att betala moms. Men priser anges ex. moms i affärer mellan företag.
Om du sen köper material genom din firmas namn men tar fakturan och betalar den själv med dina egna pengar så kanske det är ok?
Alltså inte blandar in firman alls i just det material köpet, alternativt säljer materialet till dig själv för samma som inköpspriset
Alltså inte blandar in firman alls i just det material köpet, alternativt säljer materialet till dig själv för samma som inköpspriset
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
nä så kan man inte göra. Säljer du till dig själv så ska du debitera moms och du kan som sagt inte köpa utan moms.nino skrev:
Det nino syftar på är nog att nytja firmans rabatt när man handlar privat. Det är inget problem. Du kan även köra det via bolaget utan påslag, (med moms naturligtvis) men det medför en del pappersjobb.