Ja jag menade att nyttja firmans rabatt, momsen får man ju betala

Fairlane
Jag hade en bekant för många år sedan som drog av allt han köpte på sin firma. Det var alltifrån datorer (som behövdes i verksamheten) till mat och blöjor: Vi försökte förgäves förklara för honom att han inte fick dra av saker som inte hade med firman att göra. Han hävdade dock stenhårt att det var ok, för han hade gjort det året innan och skatteverket hade ju godkänt hans deklaration...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Så extremt är nog inte vanligt. Men att privata prylar som någorlunda passar i verksamheten dras av är nog inte ovanligt. Datorer, telefoner, verktyg mm.

Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Så extremt är nog inte vanligt. Men att privata prylar som någorlunda passar i verksamheten dras av är nog inte ovanligt. Datorer, telefoner, verktyg mm.
Det håller jag med om. Jag tror att de flesta som gör det är medvetna om att det inte är tillåtet, men ser att risken att åka dit är minimal. När man däremot drar av blöjor i ett IT-företag så finns det en stor risk att Skatteverket ser det hela om de gör en revision. Då lär man även kolla året innan etc.

nino nino skrev:
Om du sen köper material genom din firmas namn men tar fakturan och betalar den själv med dina egna pengar så kanske det är ok?
Alltså inte blandar in firman alls i just det material köpet, alternativt säljer materialet till dig själv för samma som inköpspriset
Ja, jag vet dock att det har debatterats om det egentligen skulle kunna falla som något som skulle förmånsbeskattas eftersom du själv inte kan köpa till det priset.

Men risken att det upptäcks är väldigt liten.

nino nino skrev:
Ja jag menade att nyttja firmans rabatt, momsen får man ju betala
Strikt formellt är det inte OK. Om ditt företag får en rabatt, som du drar nytta av, så det en beskattningsbar förmån för dig.

Jag har en konsultkollega som ville köpa en maskin för sitt privata renoveringsprojekt, maskinen ifråga gick inte att köpa som privatperson, företaget vägrade sälja till privatpersoner. Så han köpte den till sin firma, kollade med revisorn hur han korrekt skulle kunna köpa ut den från sin firma. Revisorn menade att han måste lägga på 20% när han köpte ut den (alltså utöver moms). Annars hade han fått en förmån genom möjligheten att köpa den via sin firma.

Samma sak gäller ju firmabilar. Om jag kör en förmånsbil, med förmånsbeskattning osv. När det är dags att byta bil så väljer många att köpa ut den privat, istället för att byta in bilen. Om jag då köper den till samma pris som bilfirman är villig att byta in den för, min firma får alltså exakt lika mycket betalt av mig som av bilfirman. Då har jag fått en skattepliktig förmån (blir inkomstskatt, och arbetsgivaravgift). Jag måste istället köpa den från min firma för det pris bilfirman har för avsikt att sälja bilen för senare (minus ev. rekond kostnad). Men låter jag någon annan (inte släkting eller kompis) köpa bilen från min firma till inbytespris, så är det OK. Detta finns det rättsfall på.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Fast i många trådar så ska ju hantverkaren inte lägga på nåt på material som denne säljer enl de flesta... :thinking:

• Haha
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Strikt formellt är det inte OK. Om ditt företag får en rabatt, som du drar nytta av, så det en beskattningsbar förmån för dig.

Jag har en konsultkollega som ville köpa en maskin för sitt privata renoveringsprojekt, maskinen ifråga gick inte att köpa som privatperson, företaget vägrade sälja till privatpersoner. Så han köpte den till sin firma, kollade med revisorn hur han korrekt skulle kunna köpa ut den från sin firma. Revisorn menade att han måste lägga på 20% när han köpte ut den (alltså utöver moms). Annars hade han fått en förmån genom möjligheten att köpa den via sin firma.

Samma sak gäller ju firmabilar. Om jag kör en förmånsbil, med förmånsbeskattning osv. När det är dags att byta bil så väljer många att köpa ut den privat, istället för att byta in bilen. Om jag då köper den till samma pris som bilfirman är villig att byta in den för, min firma får alltså exakt lika mycket betalt av mig som av bilfirman. Då har jag fått en skattepliktig förmån (blir inkomstskatt, och arbetsgivaravgift). Jag måste istället köpa den från min firma för det pris bilfirman har för avsikt att sälja bilen för senare (minus ev. rekond kostnad). Men låter jag någon annan (inte släkting eller kompis) köpa bilen från min firma till inbytespris, så är det OK. Detta finns det rättsfall på.
Det är därför man ber bilfirman göra en skriftlig värdering på den gamla bilen, alltså inte inbytespriset. Då tar de också hänsyn till skicket som oftast är rätt slitet, däcken är dåliga osv osv ;).

Det finns en stor nackdel att utnyttja företagets rabatter även om du privat betalar hela fakturan. Regelverken för garanti och reklamationer ser annorlunda ut till näringsidkarens nackdel.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.