Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
f9212: Vi reglade inte ut någonting för att få plats med el. Elen i vår Vibostuga är dragen under bjälklaget och upp där dosorna skall fästas. Se här https://vibogym.se för referens av ett helt bygge.
jonaserik: Troligtvis är det bara plintar rakt ner och dom har ingen yta att stå på, det gäller att få till en form av platta med storlek på för att flyta på underlaget. Prova med att lägga ut 300x300mm betongplattor på marken som jämnas av och ställ plint eller virke 100X100 under mellan platta och bärreglar. Det går även att gjuta en krage 400x400 mm eller större med att ankra/borra
f9212: Referens för bygge av friggebod från Vibostugan: https://vibogym.se
Tohan: Tack för hjälpen gott folk nu är bygglov är klart väntar på startbesked... 6x4 kostar 10tusen att söka... Ska börja bygga I sommar.... Nån I örebro är duktigt på gjuta betong?
Leif i Skåne: Här är en bild. [bild] Jag har fjärrvärme in men med en värmepump är det samma, man använder en plattvärmeväxlare, det är den med 2 termometrar. Tempen upp till vänster är utgående på slingan med brine som har egen cirkulationens pump och matar en likadan växlare till poolvattnet som håller 1˚C under vad det står på denna mätare åretrunt. Från denna slinga matas golvvärmens
falkn: Ser helt okej ut för att vara enbart slodat. Att stenarna sticker upp på cellplasten är inget konstigt. Detta knackas bara bort sen. Frågan är ju om det skulle varit glättat. Då får man slipa av den istället. Att skriva som de gjort är konstigt då slodning och glättning är olika kvalitetsnivåer.
martinåsaka: [citat] Tackar, jadu bra fråga haha. Tyckte inte det passa in estetiskt i omgivningen och sämre isolering. Var väl typ därför :p
etnica: Håller på och bygger ett garage och har en kontrollplan som entrepenörer skall följa. Har användt 1. tjänst för inmätning 2. markarbetare 3. snickare Alla dessa yrkesgrupper säger, fylla i och följa kontrolplan det har vi typ aldrig gjort! De som gjorde inmätning/situationsplan sa att de har bara blivit ombedda fylla i 2ggr de senaste 10-15 åren.. De som gjorde plattan orkade knappt
HEM2121: [citat] Man får inte flytta in en pryl innan slutbestikningen är gjord. Om det är små anmärkningar och/eller är småfix kvar, där vet inte jag hur det är.
HEM2121: [citat] Ang. Bygglov, plankarta, då är det kommunen. Kostnader brukar stå på kommunens hemsida, sök på bygga, kostnader vid nybyggnation, hittar du inte ring kommunen. El, vatten och avlopp, fiber, kontakta Energiverket på orten, brukar gå genom kommunens växel också. Avgifterna varierar ju från kommun till kommun, så det går inte att skriva några summor.
Blom90: [citat] Yes takstolarna är på cc120 sen har jag satt kortlingar mellan takstolarna på cc60 så att golvspånskivorna har stöd under alla skarvar både på kort och långsidan. Takstolens underarm är 45x220 och kortlingarna blev av 45x95 för det hade jag massa överblivet. Tycker det blev stumt o bra iaf. [bild]
Bubbenb: [citat] De är inte nödvändigt om det är en "vanlig" garageplatta men jag skulle inte rekommendera nån utanför anläggningsprojekt att köra S3
Kaboj: [citat] Har inte köpt någon port än. När jag gör det så blir det nog en från Krokoms portfabrik.
Tomture61: Tycker det ser ut som denna du har i taket https://www.byggmax.se/kondensv%C3%A4v-bison-p6303013 Om garaget inte är uppvärmt så bör du inte ha ångspärr i klimatskalet .
Tomas J: [citat] Det är ju lätt att den går in lite för långt, så tänkte för att vara på säkra sidan.
Ricke_1602: [citat] Har för mig att Lundqvists trävaruhus och lövångersbygg är billigare än Mellby Hus. Värt att kolla i alla fall Själv tänkte jag be ett företag hyvla panel efter hur min panel från VårgårdaHus ser ut och sen bygga med lösvirke. Lite mera jobb, men klart billigare. Lycka till med projektet
Kenneth Lind: Jag ska bygga en stor skjutport i mitt nya plank. Den blir 3,20 bred och 2,65 hög troligtvis. Ska komma in med bil med takbox eller kajak på taket. Beslag för dörrar finns på Nima och andra firmor. Vill inte att porten ska bli för tung men den måste ändå vara vridstyv. Utsida spåntat trä stomme aluminum- eller järnprofiler kanske U-profil så virket kan sitta i u-formen. Kan jag hitta
GoForIt: En stänkplåt nertill är ju alltid bra. Tyvärr är jag tveksam till valet av material för ytskiktet. MDF och vatten hör inte ihop. Exempelvis vattenfast plywood hade varit en bättre lösning.
ToRy: Jodå, det går jättebra! De kanske sprattlar och trilskas lite i början men får du bara låst armarna med ett par varv så går resten lättare. Lämna lufthål bara så telningen inte kvävs. :) Och se till så att bubbelplasten inte innehåller några cancerogena ämnen. ;)
LisaBeda: Hej! Vi har byggt ett långt men smalt förråd mot garaget 8m långt, taket 1,2m . Typ vedförråd. Vill täcka taket mef tegelröd takpapp.. Vill helst ej skarva flr mkt. Kan man använda tex: Ränndalspapp PROTEGO röd 1x10m. Rullar på 7 m förslår ju inte. Mvh Lisa
thomat: [citat] Tackar för svar, och även tipset om ett rör för öppna stäng.
BeerFace: Håller på att rita på ett lekstuge/lekställningsbygge. Behöver lite feedback angående konstruktion. Stolpar: 95x95 reglar: 45x95 trall: 22x95 Panel: Tips på bra panel mottages (helst liggande) Sandlåda ca 150cmx150cm byggd i 28x120 virke tre "stående" (en ovan mark de andra två nedgrävda) och med en bräda liggande ovanpå som "sittkant". Jag diskuterade med en på bygghandeln som
Olaf3: För de pengarna får du göra jobbet själv. Pump får du köpa där de säljer billigt och med färdig snabbkoppling i handske. Jag har köpt på Jula. Inte så lätt att hitta pump med handske.