2 500 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Stenmjöl eller Makadan
Hej. Jag ska lägga stenplattor på min garageuppfart och undrar om vilket som är bäst stenmjöl eller Makadan ovanpå packat grusunderlag?
Vad består grusunderlaget av?
Det optimala är att gräva ur cirka 30-50cm. Börja med grovt material i botten, ex. bergkross 16/32.
Sedan fortsätta upp till 3-5 cm under färdigt underlag med finare, blandad kross 0/18.
Och så slutjustera med stenmjöl.
Proffsen lägger markduk mellan de olika materialen.
Viktigt är också att det komprimeras med en rejäl vibroplatta. Minst 200 kg.
Det optimala är att gräva ur cirka 30-50cm. Börja med grovt material i botten, ex. bergkross 16/32.
Sedan fortsätta upp till 3-5 cm under färdigt underlag med finare, blandad kross 0/18.
Tack för din svar .
Då 16/32 inte innehåller någon nollfraktion är det svårt att padda det. Bättre då att lägga 0/32 som innehåller nollfraktion och som går att padda. Markduk behövs endast om materialen riskerar att blanda sig, ex. i lagret mellan lera och grus. Mellan olika grusfaktioner lägger man normalt ingen markduk.GoForIt skrev:
Vad består grusunderlaget av?
Det går alldeles utmärkt att padda med ex. en 50kg padda eller stamp, men då kan man inte läggs lika tjocka lager som med en tyngre padda. Det finns en hel tråd om paddning här i forumet.
Under mina plattor har jag lagt 2/5 istället för stenmjöl, myrorna tycker inte om det på samma sätt som stenmjöl.
Tack för svar nu känns det bättre.
Klicka här för att svara